Influence of gender and religion in the use of the Wiki resource. A case study
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Wiki; Information and Communications Technology; Religion; Gender.

How to Cite

Moreno Guerrero, A. J., López Belmonte, J., & Fuentes Cabrera, A. (2018). Influence of gender and religion in the use of the Wiki resource. A case study. Praxis, 14(2), 171–185. https://doi.org/10.21676/23897856.2671

Abstract

The Wiki resource is considered one of the components part of the known Web 2.0, that promotes the collaborative work and gives the learner an active role in the development of the teaching and learning process. The objective of this research is to know the influence of both, gender and religion, in the use of the Wiki educational tool in students enrolled in the Teaching Compulsory and Pre-University Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching in the Campus of Ceuta. The study was a descriptive and correlative nature, applying an analysis typical of the quantitative approach. The descriptive and correlative analysis is based on the existing relationship between gender and sex variables with the rest of the analyzed variables, focused on questions about the use of the Wiki resource. The results show different opinions, depending on the gender and religion practiced by the students in relation to the Wiki application. Likewise, religion is a determining factor that influences the assessment of this resource. The conclusions highlight positive evaluations of the resource, with small variations with regard to the issue of gender and religion of the students.
https://doi.org/10.21676/23897856.2671
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguado, T., Gil, I. y Mata, P. (2008). El enfoque intercultural en la formación del profesorado. Dilemas y propuestas. Revista Complutense de Educación, 19(2), 275-292.

Bordas, J. L. y Arras, A. M. G. (2018). Perspectivas de los estudiantes mexicanos sobre competencias en TIC, definidas por género. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 462-477.

Brazuelo, F. y Gallego, D. (2014). Estado del Mobile Learning en España. Educar en Revista, (4), 99-128.

Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Tecnología, Ciencia y Educación, 1, 19-27.

Cabero, J. y Román, P. (2006). E-actividades: un referente básico para la formación en internet. Sevilla: Editorial MAD.

Cacheiro, M. L., García, F. y Moreno, A. J. (2015). Las TIC en los programas de Formación Profesional Básica en Ceuta. Apertura. Revista de Innovación educativa, 7(2), 166-185.

Casamayor, G. (Coord.). (2008). La formación on-line. Una mirada integral sobre el e-learning, b-learning... Barcelona: Editorial Grao.

Castaño, C., Maíz, I., Palacio, G. y Villarroel, J. D. (2008). Prácticas educativas en entornos Web 2.0. Madrid: Editorial Síntesis.

Castellanos, J., Martín, E., Pérez, D., Santacruz, L. P. y Serrano, L. M. (2011). Las TIC en la educación. Madrid: Ediciones Anaya Multimedia.

Cela, K., Fuerte, W., Alonso, C. y Sánchez, F. (2010). Evaluación de herramientas web 2.0, estilos de aprendizaje y su aplicación en el ámbito educativo. Revista Estilos de Aprendizaje, 5(5), 1-22.

Chenoll, A. (2010). Web 2.0 y estilos de aprendizaje. Tú eliges como quieres aprender. Biblioteca virtual redELE, 11, 70-78.

Colás, B. y Buendía, L. (1998). Investigación Educativa. Sevilla: Ediciones Alfar.

De Haro, J. J. (2010). Redes sociales para la educación. Madrid: Ediciones Anaya Multimedia.

Disessa, A. A. (2000). ChangingMinds: Computers, Learning and Literacy. Cambridge: MIT Press.

Domínguez, G. y Llorente, M. C. (2009). La educación social y la Web 2.0: Nuevos espacios de innovación e interacción social en el espacio europeo de educación superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 105-114.

Farfán, S. (2014). Construcción de contenidos y recursos digitales. En M. L. Cacheiro (Ed.), Educación y Tecnología: Estrategias didácticas para la integración de las TIC (pp. 339-371). Madrid, España: UNED.

Galeano, E. (1999). Patas arriba. La escuela del mundo al revés. Madrid: Siglo XXI editores.

Garrote, D., Garrote, C. y Jiménez, S. (2016). Factores influyentes en motivación y estrategias de aprendizaje en alumnos de grado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 31-44.

George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows stepbystep: A simple guide and reference 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.

Gimeno, A. y García, J. (2009). Wikis y el nuevo estudiante de lenguas extranjeras. Revista de Docencia Universitaria, 4, 1-21.

González, A., Calderón, S., Galache, T. y Torrico, A. (2007). Experiencia del uso conjunto de WebQuests y Wikis en una asignatura universitaria no presencial. ASEPUMA, 8(1).

Marqués, P. (2007). La Web 2.0 y sus aplicaciones didácticas. Barcelona, España: Revista Electrónica DIM, Didáctica y Multimedia. Recuperado de http://www.peremarques.net/web20.htm

Martín, J. P. (2011). Servicios Google como herramienta educativa. Madrid: Ediciones Anaya Multimedia.

McMillan, K., Honey, M. y Spielvogel, R. (2003). Achieving Local Relevance and Broader Influence. En G. D. Haertel y B. Means (Eds.), Evaluating Educational Technology. Effective Research Designs for Improving Learning (pp. 75-94). New York, EU.: Teachers College Press.

Moral, M. (2007). Una herramienta emergente de la Web 2.0: la wiki. Reflexión sobre sus usos educativos. Revista iberoamericana de educación matemática, (9), 73-82.

Palomo, R., Ruiz, J. y Sánchez, J. (2006). Las TIC como agentes de innovación educativa. Sevilla, España: Junta de Andalucía. Consejería de Educación. Dirección General de Innovación Educativa y Formación del Profesorado.

Ramírez, E., Domínguez, A. B. y Clemente, M. (2007). Cómo valoran y usan las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) los profesores de alumnos con Necesidades Educativas Especiales (NEE). Revista de Educación, 342, 349-372.

Toffler, A. y Toffler, H. (1996). La creación de una nueva civilización la política de la tercera ola. Barcelona: Plaza & Janés.

Unturbe, A. y Arenas, M. C. (2010). Internet como recurso educativo. Madrid: Ediciones Anaya Multimedia.

Villarroel, J. (2007). Usos didácticos del wiki en educación secundaria. E-Revista de Didáctica, 1, 1-7.

Zamarrazo, J. M. y Amorós, L. (2011). Las nuevas Tecnologías de la enseñanza de las Ciencias. Sevilla: Editorial MAD.

Downloads

Download data is not yet available.