Characteristics of the strategic educational management model in public institutions
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Strategic Educational Management; Teamwork; Continuous Evaluation; Innovation.

How to Cite

Pedrozo-Conedo, Z. E., Fernández, P. A., & Raspa-D’Inzeo, G. (2018). Characteristics of the strategic educational management model in public institutions. Praxis, 14(2), 125–133. https://doi.org/10.21676/23897856.2666

Abstract

The purpose of the research was to analyze the characteristics of the strategic educational management model in public institutions in the municipality Zona Bananera Colombia. The type of research was descriptive, under a non-experimental, transectional, field design. The population consisted of eight (8) managers and one hundred and forty-three (143) teachers. The technique of data collection used was the observation by means of a questionnaire survey designing forty-five (45) items, under the modality simple selection with five alternatives of answers always, almost always, sometimes, almost never and never. Being validated by five (5) experts in the area and obtaining a Cronbach Alpha value for the reliability of 0.760 categorized as high reliability. It is concluded that the model of strategic educational management should be deepened especially in relation to innovation, so it is recommended to update the managers of the institutions addressed on the components of the model of strategic educational management to improve organizational processes and with it the educational quality of the institution.
https://doi.org/10.21676/23897856.2666
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. (5ª ed.). Caracas-Venezuela: Editorial Espíteme.

Baquero, M. (2006). La Educación. Contexto y perspectivas. Bogotá, Colombia: Editorial Universidad Nacional de Colombia.

Barrera, A. (2007). Investigación del Comportamiento. Ciudad de México, México: Editorial Interamericana.

Chávez, N. (2007). Introducción a la Investigación Educativa. (4ª ed.). Maracaibo, Venezuela: Talleres de Grafica González, C.A.

Dalton, M., Hoyle, D. y Watts, M. (2007). Relaciones Humanas. (3ª ed.). México: International Thomson Editores, S.A.

Fox, G. (2008). Metodología de la investigación. Elementos básicos. Caracas, Venezuela: Ediciones COBO.

González, S. (2007). Un Modelo de Supervisión Educativa. Méjico: Editorial Laurus.

Jones, G. y George, J. (2006). Tecnología de la Supervisión Docente. Buenos aires, Argentina: Editorial Kapelusz.

Méndez, L. (2006). La Educación y Las Profesiones. Chile: Organización de Estados Americanos.

Rendón, J. (coord.). (2009). Modelo de gestión educativa estratégica: Programa escuelas de calidad. Secretaria de Educación Pública: México D.F. Recuperado de: https://educrea.cl/wp-content/uploads/2015/07/DOCUMENTO-modelodegestionEE.pdf

Sánchez, R. (2009). Gerencia en el Aula. Yaracuy, Venezuela: Editorial de los Talleres Gráficos del Instituto Vocacional de Venezuela.

Suárez, M. (2008). Introducción a la Sociología. (6a ed.). Madrid, España: Impresos y Revistas S.A. IMPRESA.

Tamayo y Tamayo. (2007). El proceso de la investigación científica. (4ª ed.). México: Editorial Limusa, S.A. de C.V.

Villea, D. (2008). Liderazgo, comunicación efectiva y resolución de conflictos. Chile: Oficina Internacional del Trabajo OIT.

Downloads

Download data is not yet available.