The academic performance of university students in the area of psychology: Relations with the organizational climate
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Workplace environment; academic performance; university students; Psychology area
Organizational climate
academic performance
university students
psychology area.

How to Cite

Pérez Correa, K., Peley Bracho, R., & Saucedo Ruidíaz, E. (2017). The academic performance of university students in the area of psychology: Relations with the organizational climate. Praxis, 13(1), 69–83. https://doi.org/10.21676/23897856.2069

Abstract

The research was oriented to identify the relationship between the academic performance of students in the area of psychology in a public university of Colombia and the workplace environment. A correlational and descriptive methodology was developed, with a transactional and non-experimental field scheme. The population nucleus consisted of four (4) managers, fifteen (15) teachers and seventy-nine (79) students. As an instrument, the study used the survey and three closed questionnaires,with a Lickert type scale, composed of 51 items. The results allowed to determine that the studied variables: workplace environment and academic performance within the university selected for the study are closely linked, teachers, students and managers coincide in some aspects and differ in others. As a conclusion, there are tensions in the workplace environment as a consequence of the managerial styles. The implementation of a set of strategies aimed at improving the working environment conditions and hence, the academic performance of the students is thus recommended.
https://doi.org/10.21676/23897856.2069
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Agudelo, C., Martínez, L., & Ortiz, I. (2013). Gestión del conocimiento: un activo intangible a través de la investigación. Praxis, (9), 108-113. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/750/694

Anzola, O. (2003). Una mirada de la cultura corporativa. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Azpiazu, L., Esnaola, I., & Ros, I. (2017). Factores contextuales y variables individuales en el ajuste escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 6(1), 327-336. Recuperado de http://infad.eu/RevistaINFAD/OJS/index.php/IJODAEP/article/view/751

Balza, V. (2013). La espiral viciosa de la pobreza. Clío América, 7(14), 170-176. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/761

Cárdenas, L., Arciniegas, Y., & Barrera, M. (2009). Modelo de intervención en clima organizacional. International Journal of Psychological Research, 2(2), 121-127. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299023513005

Chávez, N. (2006). Introducción a la investigación educativa. Cuarta edición. Maracaibo: Gonzales, S.A.T

Daza, A., Charris, A. & Viloria, J. (2015). Competencias específicas de los administradores como: factor de desarrollo. Dimensión Empresarial, 13(2), 275-292. Recuperado de https://www.uac.edu.co/images/stories/publicaciones/revistas_cientificas/dimension-empresarial/volumen-13-no-2/articulo15.pdf

Di Marco, R. (2015). En busca del origen del conocimiento: el dilema de la realidad. Praxis, 11, 150-162. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/1561/999

Edel, R. (2003). El desarrollo de habilidades sociales ¿ determinan el éxito académico?. Revista electrónica: Red Científica: Ciencia, Tecnología y Pensamiento. En red. Recuperado en: http://www.redcientifica.com/doc/doc200306230601.html.

Fernández, A. (2013). La motivación educativa versus rendimiento. Editorial LAURES, edición 2, Argentina.

García, M. (2009). Clima Organizacional y su Diagnóstico: Una aproximación Conceptual. Revista Cuadernos de Administración, 25(42). Recuperado de http://revistalenguaje.univalle.edu.co/index.php/cuadernosadmin/article/view/695/2526

Gómez, D. (2014). Apuntes desde la ciencia económica ¿el sujeto racional o el sujeto complejo? Clío América, 8 (15), 83-89. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/831/756

González, M. C. y Tourón, J. (1992). Autoconcepto y rendimiento escolar: sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Pamplona: EUNSA.

Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. Cuarta Edición. Editorial Mc Graw Hill. México

Jiménez, M., & López, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80511492005

Keogh, B. (2008) Temperamento y rendimiento escolar, ediciones Narcea, Universidad de California

Litwin, G. & Stringer, R. (1978). Motivation y Clima Organizacional. Harvard Business School. Boston

López, L. (2013). “Inteligencia Emocional y Rendimiento Académico en Estudiantes de Conservatorio de Música María de Molina”. Trabajo para Optar al Título de Doctor en Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Chile.

Martínez, A. (2013). Emergencias de cambio: entre el modelo pedagógico tradicional y la necesidad de aprendizajes significativos. Praxis, (9), 73-82. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/746/690

Méndez, C. (2001). Metodología: guía para elaborar diseños de investigación en ciencias económicas contables y administrativas. Bogotá: Mc Graw hill.

Mizola, A. (2005) Factores que Inciden en el rendimiento escolar en Bolivia. Universidad de Chile.

Pérez de Maldonado, I. (2006). El clima y la satisfacción en el trabajo, como fundamentos del éxito en la empresa de principios del próximo milenio. Conferencia presentada en el I Simposio Colombiano sobre Clima Organizacional. Bogotá.

Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. México: Prentice Hall

Saffle, N. (2006) Autoestima y rendimiento escolar. Santiago de Chile: Lone (sol) primera edición.

Sánchez, J. (2010). HACÍA UN PARADIGMA EMERGENTE DE LA PLANEACIÓN: Resignificación desde las instituciones universitarias. Santa Marta.: Editorial Unimagdalena

Sánchez, J., Linero, D., & Martínez, M. (2014). Ocultamiento del discurso pedagógico frente al discurso administrativo en la gestión de las organizaciones educativas. Clío América, 8 (15), 36 - 46. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/828

Sierra Bravo, R. (2005). Técnicas de investigación social: teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.

Tamayo & Tamayo, M. (2006). El proceso de la investigación científica. México: Limusa.

Ureña, Y., Jiménez, I., Mejía, A., & Vilarete, J. (2014). Cultura innovativa: prospectiva de las condiciones estratégicas para el desarrollo del capital humano. Clío América, 8 (16), 195–200. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/1353

Vega, M., Salazar, C., Huerta, P., & Nuñez, A. (2008). Clima organizacional y satisfacción laboral en organizaciones del sector estatal (Instituciones públicas) Desarrollo, adaptación y validación de instrumentos. Universum, 23(2), 66-85. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762008000200004

Viloria, J., Bertel, M., & Daza, A. (2015). Percepciones estudiantiles sobre el proceso de acreditación por alta calidad del Programa de Administración de Empresas de la Universidad del Magdalena. Praxis. 11, 89 - 102. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/viewFile/1557/995

Viloria, J., Pertúz, S., Daza, A., & Pedraza, L. (2016). Aproximación al clima organizacional de una empresa pro- motora de salud. Revista Cubana de Salud Pública, 42(1). Recuperado de http://www.revsaludpublica.sld.cu/index. php/spu/article/view/592/481

Downloads

Download data is not yet available.