Abstract
The results of a research about the teaching practice at the Institución Educativa 20 de Julio-Escuela Ignacio Renjifo, Cali, 2003- 2004 are presented. The subject of study was the first grade (group A, afternoon shift), which is composed by children with an age range between 5 and 8 years old. After the observation of the dynamics of the understanding of information, norms and interpersonal relationships, it was possible to have a starting point: understand the mechanism through the students learn to read and write. This goal was related with legislative proposals which were foreign to the own cultural supplies of the students. The methodological view to analyze the process of education focused particularly on the observation of communicative strategies implemented inside and outside the classroom. Guiding elements were implemented in the pedagogy course development, under a vital laced trilogy: context, individual and academia.References
Beltrán, D. (2005). Comunicación dialógica, democracia y discurso pedagógico, Bogota: Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Beuys, J. (1995). Cada hombre, un artista, Madrid: Visor.
Campos, M. (2009). La lectura piedra angular del futuro en: el poder d ella lectura, Mexico D.F.: Trillas.
Cano, F. (2006). Coordinador Javier Murillo, factores de logro cognitivo en la escuela primaria colombiana. Estudio realizado sobre una muestra de planteles – grados 3º, 5º- (1993-1994) en: estudios sobre eficacia escolar en Iberoamérica, Bogotá: Convenio Andrés Bello
Cárdenas, A. (2000). El docente como protagonista del cambio educativo en: el maestro protagonista del cambio educativo, Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, Convenio Andrés Bello y Corporación Tercer Milenio.
Concha, C. (2006). Coordinador Javier Murillo, estudio de 32 escuelas de alta vulnerabilidad socioeconómica y altos resultados de aprendizaje en: estudios sobre eficacia escolar en Iberoamérica, Bogotá: Convenio Andrés Bello
Foucault, M. (2005). Trigésimo cuarta edición, el cuerpo de los condenados en: vigilar y castigar, México D.F.: Siglo XXI editores
Gadamer, H. (1997). Verdad y método, Salamanca: Sígueme S.A.
Gimeno, J. (2010a). El sentido del currículo en la enseñanza obligatoria en: saberes e incertidumbres del currículo, Madrid: Morata.
Gimeno, J. (2010b). ¿qué significa el currículo? en: saberes e incertidumbres del currículo, Madrid: Morata.
Iglesias, Leonardo (2007). Conducta y normas en: la cultura contemporánea y sus valores, Barcelona: Anthropos
Jolibert, J. & Sraiki, Ch. (2009). Qué es aprender a leer/escribir en la escuela en: Niños que construyen su poder de leer y escribir, Buenos Aires: Manantial
Martín, J. (2003). Coordinadora Roxana Morduchowicz, retos culturales de la comunicación a la educación, elementos de una reflexión que está por comenzar en: Comunicación, medios y educación, Barcelona: Octaedro S.L.
Meirieu, P. (2002). ¿Podemos aprender? en: Aprender, sí. Pero ¿Cómo?, Barcelona: Octaedro, S.L.
Meirieu, P. (2004). La escuela no es sólo un servicio, también es una institución en: en la Escuela hoy, Barcelona: Octaedro, S.L.
Monroy, B. (2001). Los ensayos de los maestros en: quién dijo que es fácil escribir, Bogotá: Universidad Externado de Colombia
Murcia, J. (1991). Proceso pedagógico y evaluación Bogotá D.C. Bogotá: Siglo XXI
Nuthall, G. (2000). Compiladores Bruce J. Biddle et al., el razonamiento y el aprendizaje del alumno en el aula en: la enseñanza de los profesores II la enseñanza y sus contextos, Barcelona: Paídos.
Ortiz, A. (2011). Hacia una nueva clasificación de los modelos pedagógicos: el pensamiento configuracional como paradigma científico y educativo del siglo XXI, Revista Praxis, Volumen 7, Santa Marta: Universidad del Magdalena.
Perrenoud, P. (2008). La evaluación en el principio de ella excelencia y del éxito escolares en: la evaluación de los alumnos, de la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Buenos Aires: Colihue.
Rincón, G. (2003). Entre – Textos, la comprensión de textos escritos en la educación primaria, Cali: cátedra UNESCO – Universidad del Valle
Sanchez, I. (2011). Enfoques y modelos de educación intercultural, Revista Praxis, Volumen 7, Santa Marta: Universidad del Magdalena
Vásquez, G. (2009). Coordinadores José Vicente Peña y Carmen Fernández, la escuela en crisis, Barcelona: Octaedro
Zambrano, A. (2001). Pedagogía, educabilidad y formación de docentes, capitulo 1, Cali: Nueva Biblioteca Pedagógica.