Abstract
This article raises the need to transform universities in Colombia, understanding that the challenge is to involve universities into the social life, betting on the transformation of the educators and the learners in the construction of a new eduactional setting, which consolidates a more fair and equal society. Responding to an integrative vision the same that allows dealing with problems outside disciplinary barriers and traditional pedagogic schemes, developing competences, knowledge and abilities that impact and propitiate open environments, flexibles of education. The university we must construct echoing Ribeiro is “An utopia in the world of the ideas”, capable of acting as an acceleration of the evolutive agency of society, link or modern expression of the national conscience and that interpretates the reality of the country. A university that shapes the new generations for facing and assuming the future in a responsible way in the face of the compromises of the new society that is developing, gearing their efforts to the investigation, but overall to the humanization of the knowledge.References
Aranguren, L. A. (2000). Vivir es comprometerse. México: IMDOSOC.
Brunner, J. J. & Catalán, G. (1985). Cinco estudios sobre cultura y sociedad, Editorial Flacso.
Santiago de Chile.
Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación, en La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI, Madrid, España: Santillana/UNESCO. pp. 91-103.
De Sousa, J. (2002). La Universidad, el Cambio de Época y el Modo Contexto Céntrico de
Generación de Conocimiento. CONESUP. Quito. Ecuador. Recuperado de
http://es.scribd.com/doc/46284070/Souza-Modo-Contexto-Centrico-de-Generacion- de-
Conocimiento#scribd
García, G. C. (1996). Conocimiento, Educación Superior y América Latina. CENDES, UCV.
Editorial Nueva Sociedad. Caracas, Venezuela.
González, G. (2006). La Universidad Nueva: Un Proyecto. Fundación Darcy Ribeiro y Fundación
Biblioteca Ayacucho, Ministerio del Poder Popular para la Educación Superior Colección
Claves de América, Nº 32 Caracas, Venezuela www.bibliotecayacucho.gob.ve
Misas A., G. (2004). La Educación Superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Bogotá. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá D. C., Colombia.
Mollis, M. (2002a). Un breve diagnóstico de las universidades argentinas: identidades alteradas. En las universidades en América Latina: ¿reformadas o alteradas? La cosmética del poder
financiero. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Buenos Aires.
Mollis, M. (2002b). La geopolítica de las reforma de la Educación Superior : el Norte da créditos, el Sur se “acredita”. Serie Universidad Contemporánea en colaboración con la Red de investigadores sobre la Educación superior Riseu. Impreso en España. (p. 328)
Moreno, A. (2005). Separata: La Universidad de ayer y hoy. Fundación Konrad Adenauer-Atiftung.
Universidad Católica Andrés Bello. Vicerrectorado Académico. Caracas. Publicaciones
UCAB.
Parent J., J. M. (s/f). La universidad hoy y mañana. Recuperado de http://www.
uaemex.mx/plin/.colmena/Colmena37/UAEM175/Parent.html
Pérez Z., L. (2005). Pertinencia social, un reto para la educación superior en el siglo XXI. Centro
Universidad Agraria de la Sabana. V Congreso Internacional virtual de educación. Chile.
Recuperado de
http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/24506/Documento_completo.pdf?sequence=1
Ribeiro, D. (2006). La universidad nueva: un proyecto. Fundación Biblioteca Ayacucho. Colección
claves de América No 32. Caracas-Venezuela.
Robles M. (2005). Cómo humanizar a la universidad. Razón y palabra. Nº 45. Recuperado de
http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n45/mrobles.html. Consulta 05/08/2015
Steger, H. A. (1974). Las universidades en el desarrollo social de la América Latina México:
Fondo De Cultura Económica
Varsavsky, O. (2006). Hacia una política científica nacional. Monte Ávila Editores Latinoamerica.
Caracas-Venezuela. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/74932198/Oscar-Varsavsky- Hacia- una-Politica-Cientifica-Nacional#scribd
Weber, M. (1996). La política como vocación. En: El político y el científico. Madrid: Alianza Editorial.