Considerations about the possibilities of college education reforms in order to contribute to the college (university) formation
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

education (formation)
competence-performance
semantics
semiology
hermeneutics.

How to Cite

Paulín Pérez, G., Horta Gómez, J. C., & Siade Paulín, G. A. (2014). Considerations about the possibilities of college education reforms in order to contribute to the college (university) formation. Praxis, 10(1), 134–145. https://doi.org/10.21676/23897856.1365

Abstract

If it is assumed that all University should and must  to educate professionals, service-minded, imaginative, original, creative and productive, it is obligatory to design a curriculum to coordinate, articulate and link humanistic thought with technological  (culture-civilization); theory and empiric (abstraction-concreteness); ethics with practice (accumulated knowledge-applied knowledge). Based on this considerations this paper seeks: 1) establish reflexive arguments about the importance of language in the comprehensive university education; and, complementary manner 2) manifest this problem and how to solve it from the realization of two modules (Propedeutic and Concentration Terminal) that, in both stages in university formation commonly seek of generating and develop the competences necessary for the best performance of student in communication sciences.
https://doi.org/10.21676/23897856.1365
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Beuchot, M. (2005).Tratado de Hermenéutica analógica: hacia un nuevo modelo de interpretación. México: UNAM.

Beuchot, M. (2011). Epistemología y Hermenéutica Analógica. México: Universidad Autónoma de San Luis.

Bueno, M. (1960). Humanismo y universidad. México: IIS/UNAM.

Centro de Estudios en Ciencias de la Comunicación. (1998). Plan de Estudios de la Licenciatura en Ciencias de la Comunicación. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales-UNAM.

Centro de Estudios en Ciencias de la Comunicación. (2014). Diagnóstico de la Licenciatura en Ciencias de la Comunicación. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. UNAM.

Corominas, J., Pascual, J.A. (1991). Diccionario crítico etimológico, castellano e hispánico. Madrid: Gredos.

Eco, U. (1992). Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.

Eco, U. (1995). Interpretación y sobreinterpretación. Reino Unido: Cambridge University Press.

Eco, U. (2000). Tratado de Semiótica general. Barcelona: Nueva Imagen.

Gadamer, H.G. (2012). Verdad y Método. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Heidegger, M. (1989). La autoafirmación de la universidad alemana. El rectorado, 1933-1934. España: Tecnos.

Kant, E. (1963). El conflicto de las facultades. Buenos Aires: Losada.

Magariños, J. A. (1983). El signo: las fuentes teóricas de la semiología. Buenos Aires: Hachette.

Magariños, J. A. (1996). Los fundamentos lógicos de la semiótica y su práctica. Buenos Aires: Edical.

Martín, A. (1968). Enciclopedia del idioma. Madrid: Aguilar.

Ortega & Gasset, J. (1968). Misión de la universidad. Madrid, Revista de Occidente.

Paulín, G., Horta, J., & Siade, G. (2012) Humanidades y Universidad: La UNAM desde una intertextualidad humanística. México: Fontamara.

Paulin, G., Horta, J., Sanchez, L., Siade, G., & Jiménez, G. (2012). Reflexiones sobre la importancia del lenguaje en la educación entitativo-funcional universitaria. Enunciación. 17 (1). pp. 120-139. Enero-Junio 2012. Bogota, Colombia.

Paulín, G., Horta, J., Siade, G., & Jiménez, G. (2013). Retos de la educación superior universitaria: la enseñanza del lenguaje en la Carrera Ciencias de la Comunicación (Universidad Nacional Autónoma de México). en Revista Iberoamericana de Estudios de Oralidad, Vol. 1 (1), 1-26, recuperado de: http//revistaoralidad.wix.com/iberoamericana en trámites.

Peirce, S. (1997). Escritos Filosóficos. México: Colegio de Michoacán.

Real Academia Española (1984). Diccionario de Autoridades. Madrid: Gredos.

Ricoeur, P. (2001). La metáfora viva . España: Ediciones cristiandad.

Universidad Nacional Autonoma de Mexico. (1991). Legislacion Universitaria. Mexico: UNAM.

Uribe, O. (1984). Por una auténtica renovación universitaria. México: IIS/UNAM.

Downloads

Download data is not yet available.