Abstract
Literacy practices in higher education: what students andThis article is the result of a survey conducted in 10 degrees in a University Colombian Caribbean whose general purpose was to describe, interpret and understand the literacy practices that take place in these degrees. To achieve this article was taken into account one aspect that research in general was conceived as the first specific objective. This aspect refers to the conceptions which teachers and students of the degrees on the teaching and learning of reading and writing academic texts in college. The study usually takes as a theoretical concept of academic literacy. Data collected through classroom observations, also came from surveys and interviews with students and teachers of the degrees. The results of the investigation determined that the teaching and learning of reading and writing in the undergraduate classroom is very limited. The development of pedagogical and didactic classes lacks reading and writing practices.References
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la Universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de cultura económica de Argentina. (p, 1-3)
Carlino, P. (2004). Escribir y leer en la universidad: responsabilidad compartida entre alumnos, docentes e instituciones. En: Textos en contexto 6. Leer y escribir en la universidad. Asociación Internacional de Lectura/Lectura y Vida. Buenos Aires. (p, 1-7)
Cassany D., & Morales. (2008) Leer y escribir en la universidad: Hacia la Lectura y la Escritura crítica de géneros científicos Universitat Pompeu Fabra, Departamento de Traducción y Filología, Ramblas 30-32, Barcelona, España.
Cassany, D. (2008). Leer en la red. En: Narváez y Cadena. (2008).Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior.
Cassany, D. et al. (1998). Enseñar lengua. Editorial Graó, de serveis pedagogics.
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Editorial Anagrama, S.A., Barcelona, España.
Estienne, V. y Carlino, P. (2004). Leer en la universidad: enseñar y aprender una cultura nueva. Buenos Aires, 2004.
Goetz, J. P. y Lecompte. M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Editorial Paidós.
Johns, A. M. (1997). Text, role and context. Developing Academic Literacies. Cambridge University Press.
Kerlinger F. (1988). Investigación del Comportamiento. Tercera Edición. Editorial MacGraw Hill.
Lave J., & Wenger, E. (1991) .Situated Leraning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: CUP
Laville, C.; Dionne, J. A. (1999). Construcao do saber: Manual de metodología da pesquisa em ciencias humanas. Porto Alegre: Artes Médicas; Belo Horizinte: Editora UFMG.
Martínez, Miguel (1997). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Bogotá: Círculo.
Parodi, G. (2010). Saber leer. Editorial Aguilar.
Parodi, G. (2008). Géneros académicos y géneros profesionales. Ediciones universitarias de Valparaiso, Chile.
Pozo, J., Scheuer, N., Pérez, M., Mateos, M., Martín, E. y De la Cruz, M. (2006).Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. GRAÓ, Editorial.
Rincón y Gil, (2011). Estado de tendencias en las prácticas de lectura y escritura académica en la universidad del Valle.
Rincón y Gil, (2013). Lectura y escritura académica en la Universidad del Valle. Programa editorial. Cali, Colombia.
Saville-Troike, M. (1989). The ethnography of communication. Blackwell Publishers Ltd. Oxford, UK.
Strauss, A., Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Thousand Oaks: Sage.
Woods, P. (1995). La escuela por dentro. Paidós. Barcelona.