Signifcant learning from assessment to orem elderly promoted by a b-learning environment
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Meaningful learning
Orem
B-Learning Environment
Elderly
Assessment.

How to Cite

Hernández Bustos, A., & Torres Rivera, R. M. (2014). Signifcant learning from assessment to orem elderly promoted by a b-learning environment. Praxis, 10(1), 37–47. https://doi.org/10.21676/23897856.1357

Abstract

In the interest of promoting meaningful learning in nursing student this qualitative research is conducted; the technologies of information and communication are incorporated in the assessment of learning universal self-care requirements: solitude and social interaction and prevention of hazards to life, functioning and human well-being of the elderly, given by Dorotea Orem. The main results of the research conducted with students of sixth semester of nursing at the University of Cundinamarca, revealed to include a B-learning environment, the "nursing care in adulthood and old age" thematic core, had a great contribution in meaningful learning of the two self-care requirements, to encourage motivation and a more flexible use of time, allowing students to deepen knowledge and promote critical thinking, so that when you make the practical assessment of these requirements, met with expectations implementing a plan of care to geronte contextualized.
https://doi.org/10.21676/23897856.1357
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Ausubel, D.P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento, una perspectiva cognitiva. Madrid, España: Ed. Paidós Ibérica S.A.

Bautista, N. P. (2011). Proceso de la investigación cualitativa, epistemología, metodología y aplicaciones. Bogotá, Colombia: Ed. Manual Moderno.

Carrasco, J. (2011).Enseñar hoy, didáctica básica para profesores. Madrid, España: Ed. Síntesis.

Cibanal, L., Arce, M., &Carballal, M. (2010).Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciencias de la salud. Barcelona, España: Ed. Elsevier.

Coll, C. Martin, E. Mauri, T. Miras, M. Onrubia, J. Solé, I. &Zabala, A. (2007). El constructivismo en el aula. Barcelona, España: Ed. Grao.

Consuegra, M., & Herrero, E. (2012). Propuesta metodológica para desarrollar habilidades investigativas, con apoyo de las TIC, en los enfermeros de la facultad de Lidia Doce (Tesis de Maestría).Instituto superior politécnico José Antonio Echeverría. La Habana, Cuba.

Duque, S. (1999). Dimensión del cuidado de enfermería a los colectivos: un espacio para la promoción de la salud y la producción de conocimiento. Revista investigación y educación en enfermería. 17(1). 75-85. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/iee/article/viewFile/16890/14622

Echeverría, R. (2003). Ontología del lenguaje. Recuperado de http://www.slideshare.net/ravachol52/echeverria-rafael-ontologiadellenguaje

Falco, A. (2009) Enseñar estrategias de razonamiento y pensamiento crítico a los estudiantes de enfermería. Revista metas de enfermería, 12 (9), 68-72.

Gros, B. (1997). Diseños y programas educativos. Barcelona, España: Ed. Ariel S.A.

Hoyuelos, A. (s.f.). Los tiempos de la infancia. Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado el 21 de mayo de 2014, de http://pub.iadb.org/uniquesigfafe58f9338cf1e1905eedf24126df11/uniquesig0/IADBOpenPortalHomePage/

Jorba, J. San martí, N. Enseñar, aprender y evaluar: Un proceso de evaluación continua. Recuperado de http://books.google.com.co/books?id=a_rCXrBxikwC&pg=PA95&dq=evaluaci%C3%B3n+diagnostica&hl=es&sa=X&ei=I1NmU43YDs2_sQSU1YKYAg&ved=0CDcQ6AEwAg#v=onepage&q=evaluaci%C3%B3n%20diagnostica&f=false

Labruffe, A. (2008). La gestión de competencias: planteamientos básicos, prácticas y cuadros de mando. Madrid, España: Ed.Aenor.

Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México D.F, México: Ed. Mc Graw-Hill.

Sigales, C.(2004). Formación universitaria y TIC’s: nuevos usos y nuevos roles. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 1(1). 1-6. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/sigales0704.pdf

Scarborough general Hospital. (1984). Implementación de la teoría de déficit de autocuidado de Dorothea Orem dentro de la práctica de enfermería. Proyecto de manual para enfermeras. Preparado por: scarborough general Hospital. Departamento de Enfermería. Ontario, Canadá.. Traducido por: Cecilia Silva de Mojica RN, BNS, MEL.

Stanley, M., Blair, K., & Gauntlett, P. (2009). Enfermería Geriátrica. MéxicoDF, México: Mc Graw Hill.

Woolfolk, A. (2010). Psicología educativa. Naucalpan de Juárez, México: Ed. Pearson.

Vásquez, F. (2009). Custodiar la Vida. Reflexiones sobre el cuidado de la cotidianidad. Bogotá, Colombia: Ed. Kimpres.

Vázquez, N., Ferreira, M., Mogollón, A., Fernández, M., Delgado, M., & Vargas,I. (2011). Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en Salud. Cali, Colombia: Universidad del Valle.

Zambrano, W. (2012). Modelo de aprendizaje Virtual para la educación superior. Bogotá, Colombia: Ed. ECOE

Downloads

Download data is not yet available.