Abstract
This communication presents the results of current research in the framework of the master’s SUE Caribbean whose objective is to establish the relationship between the leadership of managers and other institutional aspects of educational organizations, such as its history, power structures, processes of communication and development; having as purpose set the mode in which the leadership affects institutional development, in order to generate a process of construction of plans for institutional developments within the selected educational institutions. All this looking for enriching understanding of the complex reality of the educational institutions, understanding that allows shape routes or routes of transformation and change in the educational institution. The proposed study, seeks to satisfy the need for multiple insight into the reality of 2 educational institutions in the District of Santa Marta, Magdalena Department; therefore play an important role interpretation, it is to understand the institutional dynamic in a reflexive manner. Generated in us the concern of knowing inside to educational institutions as organizations which are generated interactions collective, explore the network of relationships that occur there, culture and leadership that these interactions and networks generate, seeking to find another dimension that explain and will shed light on the reality of our school.References
BASS, B (2000). Liderazgo y organizaciones que aprenden. En Actas del III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE Deusto.
BERGER, P. Y LUCKMANN, T. (2003). La construcción social de la realidad. Amorrotu, Buenos Aires.
BOLÍVAR, A. (1997). Liderazgo, mejora y centros educativos. En A. Medina (Coord.): El Liderazgo en Educación. UNED, Madrid.
BOLÍVAR, A. (2000) Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. La Muralla, Madrid.
CORONEL, J. M. (1992). La facilitación del cambio en los centros escolares. Tesis. Doctoral. Universidad de Sevilla
CORONEL, J. M. (1996). La Investigación sobre el liderazgo y proceso de cambio en centros educativos. Universidad de Huelva, Huelva
LÓPEZ J., SÁNCHEZ M. Y NICASTRO, S. (2002) Análisis de organizaciones educativas a través de casos. Síntesis, Madrid.
LÓPEZ, J. Y SÁNCHEZ M. (2003). Dirección de centros educativos. Un enfoque basado en el análisis del sistema organizativo. Síntesis, Madrid.
LÓPEZ, J., SÁNCHEZ, M., MURILLO, P., Altopiedi, M. y Lavié, J.M. (2002). La innovación educativa en contextos críticos y su contribución al desarrollo comunitario.
MAUREIRA, O. (2004). “El liderazgo factor de eficacia escolar, hacia un modelo causal”. Revista electrónica iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación. Vol 2, No.1.
SANTOS GUERRA, M. (1992). “Cultura y poder en la organización escolar”. Comunicación presentada en el II Congreso Interuniversitaria de Organizaciones Educativas. Sevilla, Diciembre 15-18, 1992
SMITH P. B. Y PETERSON, M. F. (1990) Liderazgo, organizaciones y cultura. Un modelo de dirección de sucesos. Pirámide, Madrid.