Aguliera, E. y Nightengale-Lee, B. (2020). “Emergency remote teaching across urban and rural contexts: perspectives on educational equity”. Information and Learning Sciences, 121 (5/6), p.471-478. https://doi.org/10.1108/ILS-04-2020-0100
Buckingham, D. (2008). Mas allá de la tecnología: Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Buenos Aires: Manantial.
Brevik, L.M., Gudmundsdottir, G.B., Lund, A. y Strømme, T.A. (2019). “Transformative agency in teacher education: Fostering professional digital competence”. Teaching and Teacher Education 86, p.1-15.
Cabero-Almenara, J. y Martínez-Gimeno, A. (2019). “Las Tecnologías de la Información y Comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales”. Profesorado 23 (3), p.247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
Engen, B.K. (2019). “Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes”. Comunicar 61, p. 9-19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01
Elliott, J. (1993). La investigación - acción en la educación. Madrid: Morata.
Elliott, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
Erstad, O., Miño, R. y Rivera-Vargas, P. (2021). “Prácticas educativas para transformar y conectar escuelas y comunidades”. Comunicar, 66, p.9-20. https://doi.org/10.3916/C66-2021-01
Galindo, D., García, L., García, R., González, P., Hernández, P.C., López, M., Luna, V. y Moreno,
C.I. (2020). “Recomendaciones didácticas para adaptarse a la enseñanza remota de emergencia”. Revista Digital Universitaria 21 (5), p.1-13. http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e. 2020.21.5.15
Giraldo Cadavid, D.A. (2018). Aprendizaje en la red. Lecciones derivadas de experiencias de jóvenes usuarios de medios digitales. En C. Cobo, S. Cortesi, L. Brossi, S. Doccetti, A. Lombana, N. remolina, R. Winocur y A. Zuchetti (Eds.), Jóvenes, transformación digital y formas de inclusión en América Latina (p.161 – 168). Penguin Random House.
Gobbi, A. y Rovea, F. (2020). “Enseñanza a distancia y enseñanza ‘como’ distancia. Una lectura crítica sobre los instrumentos de la enseñanza online durante y después de la pandemia. Teoría De La Educación”.RevistaInteruniversitaria33(1),p.1-87. https://doi.org/10.14201/teri.23451
Gudmundsdottir, G.B. y Hatlevik, O.E. (2018). “Newly qualified teachers’ profesional digital competence: Implications for teacher education”. European Journal of Teacher Education 41 (2), p.214-231. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1416085
Hobbs, R. (2017). Create to Learn. New Jersey: Wiley- Blackwell.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., y Bond, A. (2020). The Difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review.
Hoechsmann, M. y Poyntz, S. (2012). Media literacies: a critical introduction. Oxford: Wiley- Blackwell.
Ilomäki, L., Paavola, S. Lakkala, M. y Kantosalo, A. (2016). “Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research”. Education and Information Technologies 21, p.655–679. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4
Instefjord, E.J. y Munthe, E. (2017). “Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education”. Teaching and Teacher Education 67, p.37-45. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.05.016
Lepp, L., Aaviku, T., Leijen, A., Pedaste, M. y Saks, K. (2021). “Teaching during COVID-19: The Decisions Made in Teaching”. Education Sciences 11 (47), p.1- 21. https://doi.org/10.3390/educsci11020047
Livingstone, S. y Sefton-Green, J. (2016). The Class: Living and Learning in the Digital Age. New York: New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9781479884575. 001.0001
Llano-Saavedra, J. F., Cano-Vargas, G. C., Mena- Barco, J. J. y García-Arango, D. A. (2022). Brechas digitales: insumo para estrategias metodológicas de lectura crítica. Praxis, 18(2) https://doi.org/10.21676/23897856.4609
Lugo, M.T. y Ithurburu, V. (2019). “Políticas digitales en América Latina. Tecnologías para fortalecer la educación de calidad”. Revista Iberoamericana de Educación 79 (1), p.11-31. https://doi.org/10.35362/rie7913398
Lund, A.; Furberg, A. y Gudmundsdottir, G.B. (2019). “Expanding and embedding digital Literacies: Transformative agency in education”. Media and Communication 7 (2), p.47-58. https://doi.org/10.17645/mac.v7i2.1880
Meyers, E.M., Erickson, I. y Small, R.V. (2013). “Digital literacy and informal learning environments: an introduction”. Learning, Media and Technology 38 (4), p.355-367. https://doi.org/10.1080/17439884.2013.783597
Moser, K.M., Wei, T. y Brenner, D. (2021). “Remote teaching during COVID-19: Implications from a national survey of language educators”. System 97. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102431
Peraya, D. (1999). “Médiation et médiatisation: le campus virtual”. Hermès 25, p.153-168.
Pereira, S., Fillol, J. y Moura, P. (2019). “El aprendizaje de los jóvenes con medios digitales fuera de la escuela: De lo informal a lo formal”. Comunicar 58, p.41-50. https://doi.org/10.3916/C58-2019-04
Portillo Peñuelas, S.A., Castellanos Pierra, L.I., Reynoso González, O.U. y Gavotto Nogales, O.I. (2020). “Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior”. Propósitos y Representaciones 8, Número Especial 3, p.51-67.
Potter, W.J. (2011). Media Literacy. New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/obo/9780199756841- 0065
Ramírez Castellanos, E. (2014). “Agroecoturismo: aportes para el desarrollo de una tipología turística en el contexto latinoamericano”. Turismo y Sociedad 15, p.223-236. https://doi.org/10.18601/01207555.n15.13.
Resolución 385, 12 de marzo de 2020, Ministerio de Salud y Protección Social, Colombia. h t t p s://fu n cion p u b lic a. g o v.c o/ e v a/ gestornormativo/norma.php?i=119957
Rummler, K., Grabensteiner, C. y Schneider- Stingelin, C. (2020). “El aprendizaje móvil en las tareas escolares: Prácticas culturales emergentes en la nueva ecología mediática”. Comunicar 65, p.101-110. https://doi.org/10.3916/C65-2020-09
Salinas, J. y de Benito, B. (2020). “Competencia digital y apropiación de las TIC: claves para la inclusión digital”. Campus Virtuales 9 (2), p.99- 111.
Silva, T.C., Ramos Oliveira, E. y Montanari, R. (2020). “Dificultades de la educación remota en las escuelas rurales del norte de Minas Gerais durante la pandemia de Covid-19”. Research Society and Development 9 (8). https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.6053
Schön, D.A. (1998). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.
Whittle, C., Tiwari, S., Yan, S. y Williams, J. (2020). “Emergency remote teaching environment: a conceptual framework for responsive online teaching in crises”. Information and Learning Sciences 121 (5/6), p.311-319. https://doi.org/10.1108/ILS-04-2020-0099