Intropica
Environmental education strategies to promote the conservation of torrente duck Merganeta armatta colombiana in two rural educational institutions of the municipality of Salento, Quindío, Colombia
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

upper Cauca; environmental education; basic education; education for sustainable development; science education

How to Cite

López-Londoño, J. E., & Botero-Botero, Álvaro. (2019). Environmental education strategies to promote the conservation of torrente duck Merganeta armatta colombiana in two rural educational institutions of the municipality of Salento, Quindío, Colombia. Intropica, 14(1), 33–42. Retrieved from https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/intropica/article/view/2977

Abstract

The torrent duck (Merganetta armata), is resident in the Andes, in South America. This species needs specific habitat requirements such as pollution-free water, abundant riverine vegetation and low human presence, making torrent duck highly vulnerable to anthropic impacts. This causes riparian communities to play an important role in the conservation of species and ecosystems. Therefore, an environmental education strategy was designed and implemented to promote the conservation of torrent duck in two (2) rural facilities of the Institución Educativa Boquía, in the municipality of Salento Quindío).  We worked with children of peasants from the villages of Cócora and Palo Grande, where a preliminary diagnosis was made on the basic knowledge of the children about the species, finding that in general the children were unaware of the duck and they were only familiar with the stereotype of ducks associated with lakes.  Based on this diagnosis, a work primer was designed on various aspects of the ecology, biology and conservation of the duck. This primer supported the realization of four workdays in each educational center. In addition, billboards, infographics and duck challenges (games) were implemented as educational reinforcements. When evaluating the strategy, it was concluded that the children recognized the species, its ecology and its threats. There was only difficulty in understanding the diet of the species.
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Bachelard, G. 1976. La formación del espíritu científico. Siglo Veintiuno Editores, S.A. México.

Baquedano, J. 2014. El mapa como instrumento didáctico en la Educación Primaria. Tesis de pregrado, Universidad de Valladolid, Valladolid, España.

Botero-Botero, A., Correa-Viana, M., Torres-Mejía, A., M., Utrera, A. y Kattan G. 2016. Extensión de presencia y área de ocupación de la nutria neotropical (Lontra longicaudis) en la cuenca del río La Vieja, Alto Cauca, Colombia. Boletín Científico Centro de Museos Museo de Historia Natural 20 (1): 101-115.

Botero-Botero, A., Guzmán-Valencia, C., Bernal, K., Gómez-Zuluaga, G., Ríos-Serna, M. y Sánchez-Palma, E. 2015. La lúdica y el juego en la conservación del Pato de Torrentes (Merganetta armata, Gould, 1842): una experiencia en el Departamento del Quindío, Colombia. Biocenosis 30 (1-2): 28-33.

Botero-Botero, A. y Torres-Mejía, A.M. 2010. Caracterización de la comunidad de pescadores de la cuenca del río La Vieja, Alto Cauca, Colombia. Memorias del III Congreso Colombiano de Zoología. Noviembre 21 al 26 de 2010, Medellín, Colombia.

Carbonell, M., Kriese, K. y Alexander, K. 2007. Anátidas de la Región Neotropical. Ducks Unlimited Inc EEUU. http://www.bionica.info/biblioteca/AnatidosNeotropicales.pdf. Consultado: 21 de enero de 2018.

Carboneras, C. 1992. Family: Anatidae. En: Del Hoyo, J., Elliot, A. y Sargatal, J. 1992. Handbook of the birds of the World. Vol 1. Lynx Editions, Barcelona.

Cardona, W. y Kattan, G. 2010. Comportamiento territorial y reproductivo del pato de torrentes (Merganetta armata) en la cordillera central de Colombia. Ornitología Colombiana 9: 38-47.

Cerón, G., Trejos, A. y Kun, M. 2010. Feeding Habits of Torrent Ducks (Merganetta armata armata) in Nahuel Huapi National Park, Argentina. Waterbirds 33: 228-235.

Corporación Autónoma Regional Del Quindío (C.R.Q.). 2008. Plan de ordenación y manejo ambiental UMC río Quindío.

Costa Neto, E. M., Santos Fita, D. y Vargas-Clavijo, M. (Coord.). 2009. Manual de etnozoología. Una guía teórico-práctica para investigar la interconexión del ser humano con los animales. Tundra Ediciones, Valencia. España.

Fjeldså, J. y Krabbe, N. 1990. Birds of the high Andes: A Manual to the Birds of the Temperate Zone of the Andes and Patagonia, South America. University of Copenhagen, Copenhagen, Dinamarca.

Giraldo-López, T. y Botero-Botero, A. 2017. Efecto de la presencia humana sobre el comportamiento del pato de torrentes Merganetta armata (Anatidae) en el río Quindío, Boquía, Salento. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo – RIAT, 13 (2): 194-205.

Gómez-Zuluaga, G. y Bernal, K. 2013. Interacciones tróficas entre la sardina de cola roja (Carlastyanax aurocaudatus), el pato de torrentes (Merganetta armata) y la trucha arcoíris (Oncorhynchus mykiss) en la cuenca media-alta del río Quindío. Tesis de pregrado, Universidad del Quindío, Armenia, Colombia.

Guzmán, D.C. 2014. Biología reproductiva del pato de torrentes Merganetta armata colombiana (Anatidae) en la cuenca alta del río Quindío, Salento, Colombia. Tesis de pregrado, Universidad del Quindío, Armenia, Colombia.

Hilty, S.L. y Brown, W.L. 2001. Patos, Gansos: Anatidae. En: Guía de las aves de Colombia. Hilty, S.L. y Brown, W.L. Asociación Colombiana de Ornitología, Bogotá, Colombia.
Madge, S. y Burn, H. 1988. Wildfowl. Christopher Helm, London.

Ministerio De Educación Nacional 2008. Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. Bogotá, Colombia.

Moffett, G.M. 1970. A study of nesting Torrent Ducks in the Andes. Living Bird 9:5–27.

Naranjo, L. y Ávila, V. 2003. Distribución habitacional y dieta del pato de torrentes (Merganetta armata) en el parque regional Ucumarí en la cordillera central de Colombia. Ornitología Colombiana 1:22-28.

Ramírez U., L.M., Botero, B.Á. y Kattan, G. 2014. Distribución y abundancia del pato de torrentes Merganetta armata (Aves: Anatidae) en el río Quindío (Colombia). Boletín Científico del Centro de museos de la Universidad de Caldas 18(2):172-180.

República de Colombia, 2010. Escuela Nueva. Manual de implementación escuela nueva Generalidades y Orientaciones Pedagógicas para Transición y Primer Grado. Tomo I. Ministerio de Educación Nacional, Bogotá, Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340089_archivopdf_orientaciones_pedagogicas_tomoI.pdf. Consultado 10 de noviembre de 2018.

Robles-Piñeros, J. 2013. Los insectos como estrategia didáctica en la enseñanza de la ecología, a través del cómic. Bio-grafía 6 (10):11-21.

Ruiz, O.F. 2007. Modelos didácticos para la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia) 3(2):41-60.


Santos-Baptista, G.C. 2009. Etnozoología y la enseñanza de las ciencias biológicas. En: Costa Neto, E. M., Santos Fita, D. y Vargas Clavijo, M. Editores. Manual de etnozoología. Una guía teórico-práctica para investigar la interconexión del ser humano con los animales. Tundra Ediciones, Valencia. España.

Villar, R. 1996. El programa Escuela Nueva en Colombia. Revista Educación y Pedagogía, 14-15:357-382.

Downloads

Download data is not yet available.