Management strategies as a mechanism of social responsibility in the tourism sector in Santa Marta-Colombia
PDF (Español (España))

Keywords

Strategy
management
tourism
corporate social responsibility.

How to Cite

Zarate-Díaz, J. de los S., & Gutiérrez-Ospino, W. E. (2013). Management strategies as a mechanism of social responsibility in the tourism sector in Santa Marta-Colombia. Clío América, 7(14), 153–163. Retrieved from https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/759

Abstract

Abstract The purpose of this article is to analyze the management strategies as a mechanism for social responsibility in the tourism sector in Santa Marta Colombia, for this purpose bibliographical review that relate key aspects of management strategies and social responsibility as an important tool in any corporation held achieve business objectives for pursuing a position in the highly competitive services markets. The consulted literature review considers competitive strategies are of particular importance for the success of business and that companies should consider social responsibility as a corporate philosophy, in order to maintain economic success in international markets. The management style is the result of the epistemology of management and the experiences that each person acquires during practice. The theoretical basis of management has its foundations in the modern and postmodern paradigms transmodern. Theories of authors such as Philip. Kotler, Michael Porter, Peter Drucker, Peter Senge and Edgar Morin should be recognized and enforced by each manager to maintain the competitiveness and sustainability of the organization. So it is important to develop management styles that can meet the demands of the global market.  
PDF (Español (España))

References

Alfred. C., (2001). Administración Estratégica. Santa Fé de Bogotá. McGraw Hill.

Ball. D., & McCulloch. W.,(2003). Negocios Internacionales. Madrid. McGraw Hill.

Bloon. A., & Gundlach. B., (2001), La Responsabilidad Social Empresarial. Recuperado de www. openlibrary.org/.../Handbook_of_marketing_an.

Campbell (1994), Corporate Strategy: The Quest for Parenting Avantage.Harvard Business Reviw.

Cancino C., & Morales. M., (2008), Gestión Responsable del Negocio, Revista Estudio de Información Control de Gestión, Volumen 14. p. 39.

Castillo. S., (2010), Agenda Social. Responsabilidad Social Empresaria y Gobernabilidad. Razón y Palabra. Número 72.

Chan. A., & Mauborgne. H., (2004), La Estrategia del Oceano Azul, España, Editorial Norma.

Chan. O., (2005) Sistemas de Factores que Afectan a la Formulación e Implementación de Estrategias en las Empresas. Madrid, Deusto Editores.

Chirino M., & Fernández. E., (2012), Responsabilidad Empresarial o Empresa Socialmente Responsable. Razón y Palabra. Numero 81.

Carrión. J., (2007). Estrategia de la Visión a la Acción. España. Esic Editorial.

Comisión Europea (2001), Libro Verde: Fomentar un Marco Europeo para la Responsabilidad Social de las Empresas. Recuperado de http://europa.eu/legislation_summaries/employment_and_social_policy/employment_rights_and_work_organisation/n26039_es.htm

Evans J. E., & William, L. (2005). Administración y Control de la Calidad. Thomson.

Fernández. B. (2012). Responsabilidad Social Corporativa. España. Ediciones Printed Spain.

Fernández E. (2006). Estrategia de Producción, México. Segunda Edición. McGraw Hill Editores.

Fernández, R. (2005). Administración de la Responsabilidad Social Corporativa. Editorial Thomson Editores Spain.

Frances. A. (2006), Estrategia y Planes para la Empresa, Caracas. Prentice Hall.

Garrido. A. (2006a), Pautas Estratégica, España, Ediciones Prentice Hall.

Garrido. S. (2006b). Dirección Estratégica. Madrid. Mac Graw Hill Editores.

Goodstein. L. (2002), Planeación Estratégica Aplicada, México, Ediciones Prentice Hall.

Jany. N., (2005), Investigación Integral de Mercados, Decisiones sin Incertidumbres, Bogotá DC, Mc Graw Hill Editores.

Hax A. (2004). Estrategia para el Liderazgo Competitivo Management, Barcelona España. Colección master. Pp. 536.

Hill Ch & R. Garet (2007 p. 139), Administracion y Tomas de Decciones Empresariales, Madrid España, Pretince Hall Editores.

Hill S. (2001), Administración Estratégica. Mexico D.F., Mac Graw Hill Interamericana Editores.

Ivanovich, J. M. (2003), Gestión, Calidad y Competitividad. España, Edicion 11.

Harold. K., & Heinz, W. (2006), Administración una Perspectiva Global, México. MacGraw Hill Interamericana.

Lantos. C., (2001), Responsabilidad Social Coorporativa, México D.C.

León. C., (2001). Guías de Relaciones Comunitarias. Lima: Ministerio de Energía y Minas del Perú. Recuperado de http://www.minem.gob.pe/minem/archivos/file/dgaam/guias/guiaelectricai.pdf

Martínez D., & Artemio A. (2012) Elección de estrategias, Madrid España. Díaz de Santos. Pp. 120.

Mintzberg. H., & Quinn, J. (1997) El proceso Estratégico, México, Prentice Hall Editores.

Moreno, M. J., & Vargas, A. (2004). Responsabilidad Social Corporativa en Empresas Sustentables. Buenos Aires. Casa del Libro.

Moreno, M. J., & Vargas, A. (2004). La visión de la empresa basada en el conocimiento: Análisis de un caso en la Administración Pública española, Best Papers Proceedings del XVIII Congreso Anual-XIV Hispano Francés de la Asociación Europea de Dirección y Economía de la Empresa (AEDEM), Ourense, pp. 835-847.

Obrien, J, (2005, p. 81). Sistema de Información Gerencial, México, Interamericana Editores.

Organización Mundial del Comercio (2010). Subcomité de países menos adelantados. Recuperado de http://www.mdg-trade.org/LDCW48%20Sp.pdf

Organización Mundial del Turismo (2009), Análisis y Perspectiva del Turismo. Recuperado de Mundial. http/www.organizacionmundialdelturismo.org.

Pelekais, C. & Aguirre R., (2008) Hacia una Cultura de Responsabilidad Social Editorial Pearson Prentice hall. Primera edición.

Pérez, S., (2006). Gerencia y Transformación Estratégica, México. Colección Debate.

Porter. M. (2000). La Estrategia Competitiva, México. Ediciones Prentice Hall.

Putterman. P., (2006), La Responsabilidad Social: un compromiso mundial, ponencia “El futuro de los sistema de gestión: La clave para para el desarrollo y la sostenibilidad de las empresas. Cartagena Colombia.

Quiro. L., (2008). Estrategias competitivas: factor clave de desarrollo. Negotium.

(4) 2008; 36-49. Recuperado de www.revistanegotium.org.ve

Reyno, M. (2007), Responsabilidad Social Empresarial (RSE), Como Ventaja Competitiva, España. Ediciones Limusa.

Roberts J. (2004), La Empresa Moderna: Organización, Estrategia y Resultado, España. Antoni Bos Editor.

Senge, P. (2000), Las Organizaciones en Aprendizaje, México. Editorial Debate

Solís J., (1999), Responsabilidad Social Empresarial un Enfoque Alternativo, Análisis económico. Número. 53 Vol XXIII. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41311449011

Thompson, J. (2003). Administración Estratégica. México D.F. Mac Graw Hill Interamericana Editores.

Thompson. A., & Peteraf. M., (2012). Administración Estratégica, México. Mac Graw Editores.

Villareal. R., (2006) El modelo de competitividad sistémica de los agronegocios en la cadena global de valor. México. IOSD y CECID.

Vaca R. M., (2003), Responsabilidad Social Empresarial: Revisión Teórica. Departamento de Administración de Empresas y Marketing, Universidad de Huelvas. Recuperado de http://www.ebenspain.org/docs/Papeles/XII/Rosa_Maria_Vaca_Acosta_y_otros.pdf

Vecino J. (2006). El Desafío de la Formación Gerencial. Recuperado de http:// www. Asesoría jmv.com/

Warren K., & Green M., (2001), Fundamentos de Mercadotecnia Internacional. México D.C. Prentice Hal Hispanoamericana SA.

Weihrich. H., (2005). Evaluación del desempeño y estrategia de carrera. México D.C. Editorial Debate.

This journal provides an open access to its content, based on the principle of offering the public free access to research, helping to increase global knowledge exchange. Likewise, the printed version is freely accessible and has no associated costs per publication.

Downloads

Download data is not yet available.