Methodology and tool for the evaluation of the students in the different institutions of education
PDF (Español (España))

Keywords

Method of assessment
educational evaluation
competency assessment
artificial intelligence.

How to Cite

Sanjinés-Tudela, G. N. (2012). Methodology and tool for the evaluation of the students in the different institutions of education. Clío América, 6(12), 134–149. https://doi.org/10.21676/23897848.563

Abstract

AbstractThis article’s main objective is to provide a new method and development of a new competency assessment tool. These are designed to capture both objective and subjective characteristics of the learner and the educator in the educational institutions that exist in Bolivia. To achieve the goal set makes use of artificial intelligence, including fuzzy logic. It is for this reason that the result can range from micro cultural characteristics of the area where the school, student qualities to meet the requirements proposed by a government agency such as the Ministry of Education. This method can be applied to different levels of education, i.e. primary and secondary school level or higher education level in universities.     
https://doi.org/10.21676/23897848.563
PDF (Español (España))

References

Arreguiz, P. (2006). Sistemas de Determinación y Evaluación de Metas de Logros de Aprendizaje Escolar como Instrumentos para Mejorar la Calidad, La Equidad y la Responsabilización en los Procesos Educativos en América Latina.

Castillo, E. (2000). Sistemas Expertos y Modelos de Redes Probabilísticas.

Contreras, M. & Tavera, M. (2010). Examen Parcial a la Reforma Educativa.

SA (2004). Decisiones Basadas en Tecnologías Inteligentes Conexionistas, Universidad Nacional de San Agustín, Perú.

Economía y Educación (1989). Economía y educación en América Latina: (notas para una agenda para los noventa).

García, O. (2008). Apuntes Sobre el Estado Actual de la Conciencia y La Cultura Política del Pueblo Chileno.

Gestión de Aula (2004). Planificación en Gestión de Aula, Modulo II, Curso de Formación

de Maestros en el Marco de la Reforma Educativa. Universidad de Santo Tomás de Aquino.

Ley 070 (2009). Ley 070 Avelino Siñani y Elizardo Perez.

Ministerio (2010). Áreas, competencias e indicadores. Ministerio de Educación.

Ministerio (2007). Carpeta de Evaluación, Ministerio de Educación. (Correspondiente a diferentes alumnos). Ministerio de Educación.

Nilsson, N. y Nils, J. (2001). Inteligencia Artificial - Una Nueva Síntesis. McGraw Hill.

Roussel, R. (2001). Inteligencia Artificial, Un enfoque moderno. Prentice Hall.

Royero, J. (2004). Contexto Mundial Sobre La Evaluación en Las Instituciones de Educación Superior.

Saulnier, G. (2000). Aplicaciones de Inteligencia Artificial y Sistemas Expertos a la

Arqueología del Conocimiento - Aplicación a la Economía. España: Universidad Autónoma de Madrid.

Universidad Santo Tomás (2006). Documentos de Ayuda. Diplomado en Gestión de Aula, Universidad Santo Tomas de Aquino.

Yen, J., Langari, R. (2000). Fuzzy Logic, Intelligence, Control and Information.

This journal provides an open access to its content, based on the principle of offering the public free access to research, helping to increase global knowledge exchange. Likewise, the printed version is freely accessible and has no associated costs per publication.

Downloads

Download data is not yet available.