Quality management in smes in Guanajuato, Mexico and Sabana de Occidente Province, Cundinamarca, Colombia
PDF (Español (España))

Keywords

human capital; competition; companies; innovation management.

How to Cite

Cruz-Páez, . F. O., & Rueda-Pineda, D. J. (2023). Quality management in smes in Guanajuato, Mexico and Sabana de Occidente Province, Cundinamarca, Colombia. Clío América, 17(33), 168–178. https://doi.org/10.21676/23897848.5156

Abstract

Within the context of this article, an analysis of quality management systems - QMS and quality tools and their application in small and medium-sized companies located in Cundinamarca, Colombia and Guanajuato, Mexico, is seen. The investigative scope is descriptive based on the theoretical variables competence and innovation management, the research design is quasi-experimental, it is of a mixed type, The information was obtained through a Delphi-type survey, within which the application of quality experts from 26 companies in Mexico and Colombia was obtained. of quality experts from 26 companies in Mexico and Colombia. In the information that was analyzed, it was found that the quality management systems serve the entities to improve the competitive and productive level, making products and providing services taking into account the quality processes together with the use of quality tools in each process and procedure which facilitates a company to be certified with the ISO Standard, generating greater credibility and trust towards clients in local, national and international contexts in the countries of Colombia and Mexico with innovative management, enhancing organizational competitiveness in SMEs.
https://doi.org/10.21676/23897848.5156
PDF (Español (España))

References

Acevedo, N. y Jiménez, L. (2015). Índice para la medición de la competitividad en Colombia. Revista CEA, 1(2), 109-121. 10.22430/24223182.136

Ampudia Sjogreen, D. E. (2018). Clima organizacional para la competitividad empresarial del sector comercial de México y Colombia. [Trabajo de pregrado, Universidad de la Costa] https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/171/1006724831.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arredondo Trapero, F., Vázquez Parra, J. C. y de la Garza, J. (2016). Factores de innovación para la competitividad en la Alianza del Pacífico. Una aproximación desde el Foro Económico Mundial. Estudios Gerenciales, 32(141) 299-308. 10.1016/j.estger.2016.06.003

Cámara de Comercio de Bogotá. (06 de diciembre de 2021). Empresas renovadas y matriculadas 2019, según provincia en Cundinamarca. https://www.centroarbitrajeconciliacion.com/observatorio_en/Region/Analisis-Social/Empresas-renovadas-y-matriculadas-2019-segun-provincia-en-Cundinamarca

Cruz-Páez, F, O., Sánchez-Figueroa, C.O. y Jiménez-Cuellar, C.A. (2021). Emprendimiento, innovación, tecnologías de la información y la de comunicación: caso de estudiantes de administración de empresas de la Universidad de Cundinamarca, Colombia y de la Universidad de Colima, México, en la crisis sanitaria. Revista FACCEA, 11(1), 72–88. https://editorial.uniamazonia.edu.co/index.php/faccea/article/view/453/445

Cruz Páez, F., Ibarra Díaz, C., Rueda Pineda, D. y Olivares Vera, D. (2020). Análisis exploratorio sobre la apreciación de características predominantes en empresas medianas de México y Colombia en temas de calidad, competitividad, innovación social y productiva. Tendencias, 21(1), 130-156. 10.22267/rtend.202101.130

Del río-Rama, M. D., Maldonado-Erazo, C.P., Álvarez-García, J. y Sarango-Lalangui, P. O. (2017). Capital Humano vs Gestión del Talento en las Universidades. Revisión Bibliométrica. Revista Espacios, 38(55) 29. https://www.revistaespacios.com/a17v38n55/a17v38n55p29.pdf

Diaz Muñoz, G. A. y Salazar Duque, D. A. (2021). La calidad como herramienta estratégica para la gestión empresarial. Podium, 39, 19–36. 10.31095/podium.2021.39.2

Díaz, O., Cardona, M., Aguirre, D. (2014). Aportes teórico-conceptuales a la dinámica de la gerencia desde el área de gestión humana. Suma de Negocios, 5(10) 22-28. 10.1016/S2215-910X(14)70005-9

Falcone-Treviño, G. F., Jiménez-Galán, J. L., Tinajero-Mallozzi, Z. L. y Serna-Hinojosa, J. A. (2018). Gestión de Innovación en Negocios. FACPYA, 3(3). 463-478. http://www.web.facpya.uanl.mx/Vinculategica/Vinculategica_3/49%20FALCONE_JIMENEZ_TINAJERO_SERNA.pdf

García Fernández, M. (2015). Efectos de la gestión de la calidad en la innovación y en los resultados operativos y financieros. [Tesis doctoral, Universidad de Alicante]. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/64375/1/tesis_garcia_fernandez.pdf

González Candía, J., García Coliñanco, L., Caro, C. L. y Romero Hernández, N. (2014). Estrategia y cultura de innovación, gestión de los recursos y generación de ideas: prácticas para gestionar innovación en empresas. Pensamiento & gestión, 36. Universidad del Norte, 109-135. https://www.redalyc.org/pdf/646/64631418004.pdf

González, C. y Martínez, J. L. (2014). Gerencia estratégica e innovación empresarial: referentes conceptuales. Revista Dimensión Empresarial, 12(1), 107-116.

Hernández Palma, H., Barrios Parejo, I. y Martínez Sierra, D. (2018). Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio Libre, 16(28), 169–185. 10.18041/1900-0642/criteriolibre.2018v16n28.2130

Hernández Sampieri, R., Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista, M. d. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL / Interamericana Editores.

León-Ramento, C. C., Menéndez-Cabezas, A., Rodríguez-Socarrás, I. P., López-Estrada, B., García-González, M. C. y Fernández-Torres, S. (2018). Importancia de un sistema de gestión de la calidad en la Universidad de Ciencias Médicas. Revista Archivo Médico de Camagüey, 22(6), 843-857. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552018000600843&lng=es&tlng=es.

Líder Empresarial. (8 de mayo de 2021). ¿Cuántas empresas generan la economía del Bajío? https://www.liderempresarial.com/cuantas-empresas-generan-la-economia-del-bajio/

Lombana, J., Cabeza, L., Castrillón, J. y Zapata, A. (2014). Formación en competencias gerenciales. Una mirada desde los fundamentos filosóficos de la administración. Estudios Gerenciales, 30(132) 301-313. 10.1016/j.estger.2014.01.017

Maldonado-Pinto, J. E. y Portilla-Barco, L. F. (2020). Procesos de innovación en la industria manufacturera colombiana. http://hdl.handle.net/20.500.12622/4566.

Mera Rodríguez, C. W., Avendaño Avendaño, M. y Cruz Páez, F. O. (2016). Centro Nacional de Innovación y Gestión del Conocimiento Prospectivo y Estratégico “CENIT”. Uni-Pluriversidad, 15(2), 74–84. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/26824

Milenio. (6 de diciembre de 2021). El 98.5% de empresas en GTO son MIPyMEs https://www.milenio.com/estados/el-98-5-de-empresas-en-gto-son-mipymes

Mora-Riapira, E. H., Vera-Colina, M. A. y Melgarejo-Molina, Z. A. (2015). Planificación estratégica y niveles de competitividad de las Mipymes del sector comercio en Bogotá. Estudios Gerenciales, 31(134). 79-87. 10.1016/j.estger.2014.08.001

Ortega Loaiza, L., Almanza Vides, K. y Cárdenas Fragozo, N. (2017). Gestión de la Calidad desde la ISO 9001: Análisis Teórico de Casos. Cultura educación y sociedad, 8(1), 43-50. 10.17981/cultedusoc.8.1.2017.03

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf

Pardo Enciso, C. E. y Díaz Villamizar, O. L. (2014). Desarrollo del talento humano como factor clave para el desarrollo organizacional, una visión desde los líderes de gestión humana en empresas de Bogotá DC. Suma de Negocios, 5(11) 39-48. 10.1016/S2215-910X(14)70018-7

Pizarro Moreno, I., Real, J. C. y de la Rosa, M. D. (2011). La incidencia del capital humano y la cultura emprendedora en la innovación. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 14(3), 139–150. 10.1016/j.cede.2010.09.001

Porter, M. E. (2015). Estrategia Competitiva Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. Grupo Editorial Patria.

Saavedra García, M. L., Camarena Adame, M. E. y Tapia Sánchez, B. (2017). Calidad para la competitividad en las micro, pequeñas y medianas empresas, de la Ciudad de México. Revista Venezolana de Gerencia, 22(80), 550-571. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29055967002

Robayo Acuña, P. V. (2016). La innovación como proceso y su gestión en la organización: una aplicación para el sector gráfico colombiano. Suma de negocios, 7(16) 125-140. 10.1016/j.sumneg.2016.02.00

Terán Rosero, G., Mora Chuquer, E., Gutiérrez Villarrea, M., Maldonado Tapia, S., Delgado Campaña, W. y Fernández Lorenzo, A. (2019). La gestión de la innovación en los servicios de salud pública. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(3). http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/81/74

Vidal Vázquez, E. (2014). La calidad y su gestión en las organizaciones gallegas Propuesta de un modelo de gestión de calidad total basado en el Modelo EFQM de Excelencia. [Tesis doctoral, UNIVERSIDAD DA CORUÑA]. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/12406/VidalV%C3%A1zquez_Estrella_TD_2014.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Zipasuca Quemba, F. J., Cruz Páez, F. O., Rojas Ramírez, J. de J. y Muñoz, O. F. (2019). Responsabilidad Social Empresarial competitiva en Mipymes de la Sabana de Occidente, Cundinamarca. ojas ablas, (18), 12-23. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n18a1

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.