Most used marketing and marketing mix strategies during the pandemic to promote gastronomic tourism in Bogotá

Versions

PDF (Español (España))

Keywords

Marketing; Consumer Marketing; Marketing Strategy; Relationship Marketing; Customer Retention.

How to Cite

Striedinger-Meléndez, M. P. (2022). Most used marketing and marketing mix strategies during the pandemic to promote gastronomic tourism in Bogotá. Clío América, 16(32), 822–832. https://doi.org/10.21676/23897848.4977

Abstract

This article shows the fundamental concepts associated with marketing strategies and the marketing mix, which, in addition to boosting business performance, helped gastronomy tourism survive during the COVID-19 pandemic. 19 in Columbia. The sources used range from information available online to testimonials from restaurant managers and/or owners, and from the users of these businesses. For this, a qualitative study was carried out with the participation of twenty people, who underwent an in-depth interview. Knowing the impact of the use of strategies by these two groups allows these policies to be taken into account when planning the activities and the marketing budget, necessary to catapult national gastronomic tourism. These findings are expected to guide businesses to survive in circumstances as severe as the health emergency.
https://doi.org/10.21676/23897848.4977
PDF (Español (España))

References

American Marketing Association - AMA. (2017). Definitions of Marketing. American Marketing Association: https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/

Barrenechea, M. (2021). Uso e influencia de la analítica web en la producción de noticias: estudio de caso de un medio digital peruano. Contratexto (035), 71-90. https://doi.org/10.26439/contratexto2021.n035.4958

Cangas, J. y Guzmán, M. (2010). Marketing digital. Tendencias en su apoyo al e-commerce y sugerencias de implementación (Tesis de pregrado). https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/107997

Clúster Alimentos y Gastronomía -CCG. (2022). Programa de reactivación económica para el sector gastronomía. Cámara de Comercio de Bogotá: https://www.ccb.org.co/Clusters/Cluster-de-Alimentos-y-Gastronomia/Programa-de-reactivacion-economica-para-el-sector-gastronomia

Coca, A. (2008). El concepto de marketing. Pasado y presente. Revista de Ciencias Sociales, 14(2), 391-412. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182008000200014

Dolan, R. (2000). Comentario sobre estrategia de marketing. Harvard Bussines School. Hardvard Bussines School.

El Tiempo. (11 de abril de 2021). Las tres estrategias para darle impulso a la industria gastronómica. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/economia/empresas/las-tres-propuestas-para-reactivar-a-la-industria-gastronomica-en-pandemia-580126

Falah, V. (2018). El uso del marketing digital en el sector gastronómico: un análisis para los restaurantes de lujo en Bogotá. Colegio de Estudios Superiores de Administración: https://repository.cesa.edu.co/handle/10726/2072

Finkler, R., Antoniazzi, N. y De Conto, S. (2020). Os impactos da pandemia de COVID-19: Uma análise sobre a situação dos restaurantes. Revista Turismo y Ciudades, 2, 88-103. https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/turismoecidades/article/view/14658

Fuente, Ó. (2022). Qué es el Marketing Directo: Mi definición, estrategias y ejemplos reales. Escuela de Negocios de la Innovación y los Emprendedores (IEBS): https://www.iebschool.com/blog/marketing-directo-interactivo-comercio-ventas/

Hoyos-Estrada, S. y Sastoque-Gómez, J. (2020). Marketing Digital como oportunidad de digitalización de las PYMES en Colombia en tiempo del COVID-19. Revista Científica Anfibios, 3(1), 39-46. https://doi.org/10.37979/afb.2020v3n1.60

Interactive Advertising Bureau - IAB Colombia. (2021). Reporte de Inversión en Publicidad Digital. Primer Trimestre 2021. Interactive Advertising Bureau. https://www.iabcolombia.com/wp-content/uploads/2021/05/1.-Resu%CC%81men-Ejecutivo-Reporte-de-Inversio%CC%81n-en-Publicidad-Digital-Q1-2021.pdf

Kotler, P. y Lane, K. (2006). Dirección de Marketing. Pearson Educación. https://frrq.cvg.utn.edu.ar/pluginfile.php/14585/mod_resource/content/1/libro%20direccion-de-marketing%28kotler-keller_2006%29.pdf

Kotler, P., Kartajaya, H. y Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0: Tecnología para la humanidad. LID Editorial.

López-Herrera, C. y Ruiz-Vergara, E. (2021). Aplicación del marketing digital durante la pandemia COVID-19 en Colombia (Proyecto de Investigación). http://repositorio.uts.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/7711

Madia, F. (1995). La sexta generación del marketing. El síndrome del Camaguro. McGraw-Hill.

Oro Rojo Comunicación. (2022). Guía completa de plan de marketing para restaurantes en 2022. Oro Rojo Comunicación: https://www.ororojocomunicacion.com/entradaBlog/guia-plan-de-marketing-para-restaurantes

Paladines, F., Valarezo, K., Velásquez, A. y Torres, S. (2020). Gestión de la comunicación estratégica digital de las principales empresas del sector turístico y gastronómico del Ecuador. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação (E35), 586-599. https://www.proquest.com/openview/713a5a5c23c22911d8ccac05afade77f/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1006393

Páramo, D. (2014). Cultura y análisis organizacional. Pensamiento & Gestión (37), VII-X. https://www.redalyc.org/pdf/646/64632634001.pdf

Pérez-Godoy, M. C. (13 de febrero de 2022). «Con el evento de Taco Fest triplicamos el empleo en la cadena gastronómica». La República. https://www.larepublica.co/ocio/con-el-evento-de-taco-fest-triplicamos-el-empleo-de-toda-la-cadena-gastronomica-3302089

Revista Semana. (3 de septiembre de 2020a). Semana. https://www.semana.com/empresas/confidencias-on-line/articulo/cuantos-restaurantes-a-cielo-abierto-ya-han-reabierto-en-bogota/298008/

Revista Semana. (7 de septiembre de 2020b). Restaurantes en Bogotá aumentaron sus ventas hasta un 50%. Semana. https://www.semana.com/pais/articulo/balance-de-la-reapertura-de-restaurantes-en-bogota--2020/299354/

Salazar, A., Paucar, L. y Borja, Y. (2017). El marketing digital y su influencia en la administración empresarial. Dominio de las Ciencias, 3(4), 1161-1171. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6325485

Schnaars, S. (1993). Estrategias de marketing: Un enfoque orientado al consumidor. Ediciones Díaz de Santos.

Vega, D. (2020). La gran decisión del gobierno en la implantación de una nueva modalidad de servicio en los restaurantes. Centro Educativo Particular San Agustín. https://repositorio.agustinos.pe/handle/agustinos/600

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.