Quality management system for business development case cooperativa integral de transportadores de san francisco

Versions

PDF (Español (España))

Keywords

quality management; management indicators; ntc - iso 9001: 2015; training plan.

How to Cite

Cruz-Páez, F. O., Guerrero-Ramírez, G. A., & Triana-Calderón, O. (2022). Quality management system for business development case cooperativa integral de transportadores de san francisco. Clío América, 15(30), 708–718. https://doi.org/10.21676/23897848.4509 (Original work published November 11, 2021)

Abstract

This article allows us to appreciate the contribution of how a company for this case the Cooperativa integral de Transportadores COOTRASANFRANCISCO Ltda., Through the documentation and standardization of the processes, can implement the quality management system based on the guidelines of the NTC - ISO 9001: 2015 in order to develop and strengthen business. From the theoretical perspective in a company, the absence of the ISO 9001-2015 standard can cause disorder and conflict in the daily operations carried out, generating inconvenient consequences in the flow of information, thus generating the need to strengthen processes with the design and implementation of a quality management system. The research methodology was carried out with mixed research, non-experimental-transcendental design and descriptive-documentary scope, supported by two research instruments, the first a checklist and the second a survey applied to 95% of the company's human resources, equivalent to 25 people from the cooperative. The research showed that quality management generates business development, thus future empirical research will provide process and service innovations in surrounding companies for organizational and social development.
https://doi.org/10.21676/23897848.4509
PDF (Español (España))

References

Álvarez García, J., Fraiz Brea, J. A., y Del Río Rama, M. D. (2018). Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio Libre, 16(28), 179-195. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2018v16n28.2130

Amores, D. F. (2019). Repositorio Universidad Santo Tomás. Enseñanza y comprensión de la filosofía a partir del método: https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/17143/2019diegoamores.pdf?sequence=8&isAllowed=y

Armijos, J. C. y Núñez Mondaca, A. (2020). Indicadores de gestión para evaluar el desempeño de hospitales públicos: Un caso de estudio en Chile y Ecuador. Revista médica de Chile, 148, 626-643. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020000500626

Carmona-Calvo, M. A., Suárez, E. M., Calvo-Mora, A. y Periánez-Cristóbal, R. (2016). Sistemas de gestión de la calidad: un estudio en empresasdel sur de España y norte de Marruecos. Investigación europea sobre gestión y economía empresarial 2, 22, 8-16. http://dx.doi.org/10.1016/j.iedee.2015.10.001

Bermúdez Carrillo, L. A. (2015). Capacitación: una herramienta de fortalecimiento de las pymes. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, 26(33), 1-25. https://www.redalyc.org/pdf/666/66638602001.pdf

Cruz Páez, F. O., Ibarra Díaz, C., Rueda Pinena, D. J. y Olivares Vera, D. A. (2020). Análisis exploratorio sobre la apreciación de características predominantes en empresas medianas de México y Colombia en temas de calidad, competitividad, innovación social y productiva. Tendencias, 21(1), 130-156. https://doi.org/10.22267/rtend.202101.130

Cruz Páez, F. O., y Vanegas–Flórez, O. (2020). Competitive intelligence, technological vigilance and organizational culture universidad de cundinamarca facatativá. Política, Globalidad y Ciudadanía, 6(12), 84. https://doi.org/10.29105/pgc6.12-5

Cruz Páez, F. O., Rodríguez, M., William, C. y Lechuga Cardozo, J. I. (2019). Evaluación de estrategias de emprendimiento sostenible e innovación implementadas en las unidades productivas del SENA, Centro Industrial y Desarrollo Empresarial de Soacha-Cundinamarca-Colombia. Tendencias, 20(1), 183-202. https://doi.org/10.22267/rtend.192001.113

Cruz Páez, F. O., Sánchez, R. G., & Wilches, M. L. (2019). Desarrollo sostenible económico y cultural de población vulnerable con educación de calidad en el Club de Fútbol Samba F.C. Mosquera, Cundinamarca. Revista Siembra CBA, (2), 63–80. http://186.113.7.179/index.php/Revsiembracba/article/view/3551

Departamento Administrativo de la Función Pública (DAFP). (2012). Guía para la construcción de indicadores de gestión. https://www.funcionpublica.gov.co/documents/418537/506911/1595.pdf/6c897f03-9b26-4e10-85a7-789c9e54f5a3

Escuela Europea de Excelencia . (19 de 03 de 2021). Nueva ISO 9001:2015. Adaptación a la nueva norma ISO 9001:2015. https://www.nueva-iso-9001-2015.com/

Hernández Palma, H., Barrios Parejo, I. y Martínez Sierra, D. (2018). Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio Libre, 16(28), 179-195. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/2130

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. d. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Hernandez Sampieri, R., Fernandez Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodologia de la investigación. McGraw Hill.

Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación - ICONTEC. (19 de 03 de 2021). Sistemas de gestión de la calidad. requisitos. https://www.icontec.org/rules/sistemas-de-gestion-de-la-calidad-requisitos/

León-Ramentol, C. C., Menéndez-Cabezas, A., Rodríguez-Socarrás, I. P., López-Estrada, B., García-González, M. C., & Fernández-Torres, S. (2018). Importancia de un sistema de gestión de la calidad en la Universidad de Ciencias Médicas. Revista Archivo Médico de Camagüey, 22(6), 843-857. http://scielo.sld.cu/pdf/amc/v22n6/1025-0255-amc-22-06-843.pdf

Monroy González, L. L., y Simbaqueba Prieto, N. (2017). La importancia de los indicadores de gestión en las organizaciones colombianas. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2476&context=administracion_de_empresas

Rizo Maradiaga, J. (2015). Técnicas de investigación documental. https://repositorio.unan.edu.ni/12168/1/100795.pdf

Zipasuca Quemba, F. J., Cruz Páez, F. O., Rojas Ramírez, J. D. y Muñoz Dimate, O. F. (2019). Responsabilidad Social Empresarial competitiva en Mipymes de la Sabana de Occidente, Cundinamarca. Hojas & hablas, 18, 12-24. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n18a1

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.