The overview of university teachers in Colombia regarding their digital skills

Versions

PDF (Español (España))

Keywords

digital competence; teacher training; technology; digital citizen.

How to Cite

Torres-Flórez, D., & Diaz-Betancour, D. M. (2021). The overview of university teachers in Colombia regarding their digital skills. Clío América, 15(29), 666–675. https://doi.org/10.21676/23897848.4375

Abstract

Information and communication technologies (ICT), with regard to current education issues, are immersed in different aspects, which bring with them new challenges through which the objectives of encouraging, promoting and improving activities are pursued. teaching-learning. The teacher seeks to develop digital skills through his professional practice, which allows him to face challenges and in this way prepare and prepare his students for this new knowledge society and in this way acquire skills with a digital approach, understanding them as an opportunity to professional growth. This research project was carried out under the descriptive and relational approach that contributes to the understanding of the information, determining socio-demographic causes, attitudinal, knowledge and skill competencies, providing valuable elements for the development of the learning process, making the most of the resources offered by ICT, it was found that there are no differences in the development of competencies by sex and age and that the creation of content becomes an opportunity to improve.
https://doi.org/10.21676/23897848.4375
PDF (Español (España))

References

Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Beltrán, R. J., López, G. J., Gelvez, V. C., Quintero, B. S. & Benítez, C. V. (2019). Gestión del conocimiento: una estrategia innovadora para el desarrollo de las universidades. Clío América, 13(26), 362–369. https://doi.org/10.21676/23897848.3513

Bogoya, D. (2000). Competencias y proyecto pedagógico. Universidad Nacional de Colombia.

Bonilla-Mejía, L., Londoño-Ortega, E., Cardona-Sosa, L. y Trujillo-Escalante, L. D. (2018). ¿Quiénes son los docentes en Colombia? Características generales y brechas regionales. Documentos de trabajo sobre economía regional y urbana, (276), 1-47. https://repositorio.banrep.gov.co/bitstream/handle/20.500.12134/9560/DTSERU%20276.pdf?sequence=7&isAllowed=y

Frade-Rubio, L. (2009). Desarrollo de competencias en educación: desde preescolar hasta el bachillerato. Inteligencia educativa.

Gazca, L., Sánchez, G., Velasco, M., Otero, A. y Hernández, F. (2020) Diagnóstico de competencias docentes en saberes digitales para profesores de educación superior. México. Red iberoamericana de academias de investigación AC. RED IBAI. http://redibai-myd.org/portal/wp-content/uploads/2020/09/diagnostico.pdf

Gómez, W. (2010). Significado que le dan los profesores al uso de las tics en los procesos de enseñanza y de aprendizaje en dos instituciones educativas. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/docentes/

González, M. L. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (39), 69-81.

Huerta, J., Pérez, I. y Castellanos, A. (2000). Desarrollo curricular por competencias profesionales integrales. https://www2.ufro.cl/docencia/documentos/Competencias.pdf

Lázaro, G. (2015). Experiencias en innovación docente y aportes de investigación sobre la praxis universitaria. Ediciones Octaedro.

Londoño, R., Sáenz, J., Lanziano, C.; Castro, B., Ariza, V. y Aguirre, M. (2011). Perfiles de los docentes del sector público de Bogotá. Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico - IDEP. http://www.idep.edu.co/sites/default/files/libros/Perfiles%20de%20los%20Docentes.pdf

López-Meneses, E. y Pérez-Pérez, I. (2017). Ámbitos de intervención del educador/a y trabajador/a social: la percepción del estudiantado través de los MCI. El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, (26), 104-119. https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/722

Lozada, A. y Moreno, H. (2003). Competencias básicas aplicadas al aula. Ediciones SEM.

Lugo, M. T. y Kelly, V. (2010). Tecnología en educación ¿Políticas para la innovación? Unesco Sede regional Buenos Aires. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/18441/Documento_completo.pdf?sequence=1

Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2000). Construcción colectiva de un modelo.

Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2013a). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf

Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2013b). Documento guía evaluación de competencias docentes regidos por el Decreto Ley 1278 de 2002. http://www.mineducacion.gov.co/proyectos/1737/w3-article-328355.html

Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2018). Sistema Nacional de Información de la Educación Superior - SNIES. https://snies.mineducacion.gov.co/portal/ESTADISTICAS/Bases-consolidadas/

Morales-Espíndola, M., Moreno-Cortés, K., Romano-Cadena, M. y García-Alarcón, M. (2020). Gestión del conocimiento a través de plataformas y herramientas digitales de aprendizaje ante la migración de clases presenciales a en línea. Revista GEON Gestión Organizaciones y Negocios, 7(2), 1-19. https://doi.org/10.22579/23463910.217

Muñoz, J., Quintero, J. y Munévar, R. (2001). Cómo desarrollar competencias investigativas en educación. Magisterio Editorial.

Mykhnenko, V. (2016). Cui bono? On the relative merits of technology-enhanced learning and teaching in higher education. Journal of Geography in Higher Education, 40(4), 585-607. https://doi.org/10.1080/03098265.2016.1217832

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura - UNESCO. (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura - UNESCO. (2010). Towards Inclusive Knowledge Societies. http://www.unesco.org/new/en/

Sarramona, J. (2007). Las competencias profesionales del profesorado de secundaria. Estudios sobre educación, (12), 31-40.

Silva, J., Gros, B., Garrido, J. M. y Rodríguez, J. (2006). Estándares en tecnologías de la información y la comunicación para la formación inicial docente: situación actual y el caso chileno. Revista Iberoamericana de Educación, 38(3), 1-17. https://doi.org/10.35362/rie3832658

Suárez, J. M., Almerich, G., Gargallo, B. y Aliaga, F. M. (2013). Las competencias del profesorado en TIC: estructura básica. Educación XX1, 16(1), 39-62. https://doi.org/10.5944/educxx1.16.1.716

Tenti Fanfani, E. (2005). La condición docente. Análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Siglo XXI.

Valero, C., Redondo, M. y Palacín, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educ@ción Digital Magazine, (147), 1-21. https://goo.gl/xuORta

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.