Colombian founder entrepreneur motivations, qualities and values

Main Article Content

Ernesto Barrera-Duque
Juan Guillermo Hoyos-Díez

Abstract

Abstract
In this qualitative type of research is established a typology of business founders. It emerged from the iteration between the conceptual framework and the empirical domain, based on semistructured interviews. From the integration of a theory of motivation (extrinsic, intrinsic and contributory) with previous typology works in the field of entrepreneurship, is developed three categories of founders: the “rich”, the “king” and the “Monk”. The latter is the main contribution of this article. It´s proposed the hypothesis that business founders are not outlined in the ends of this classification. Instead, they incorporate features of the three types, at different intensities, and also they may change the predominant category during their life cycle. This article also develops some entrepreneurial founder differential qualities as well as their most important values.
 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barrera-Duque, E., & Hoyos-Díez, J. G. (2012). Colombian founder entrepreneur motivations, qualities and values. Clío América, 6(11), 6–28. https://doi.org/10.21676/23897848.423
Section
Article
Author Biographies

Ernesto Barrera-Duque, Universidad de La Sabana.

Profesor de Tiempo Completo INALDE Business School, PhD en Administración, Universidad EAFIT. Magíster en Dirección de Empresas, MBA, IESE Business School. Especialista en Economía Internacional, Universidad Externado. Derecho, Universidad Externado. Experiencia en el sector privado y público, así como en el educativo como profesor, investigador y consultor.  

Juan Guillermo Hoyos-Díez, Universidad de La Sabana.

Profesor de Tiempo Completo, Universidad de La Sabana. PhD (c) en Ciencias Empresariales, Universidad Antonio Nebrija. Magíster en Economía, Pontifica Universidad Javeriana. Especialista en Relaciones Laborales, Pontificia UniversidadBolivariana. Especialista en Educación y Asesoría Familiar, Universidad de La Sabana. Economista, Universidad Cooperativa de Colombia. Experienciaen el sector privado y público, así como en el educativo como profesor, investigador y consultor.

References

Barrera, E. (2006). Los valores en las familias empresarias colombianas. Cuadernos de Administración Univalle, 35, 9-19.

Blanchflower, D.G. y Oswald A.J. (1998). What makes an entrepreneur? Journal of Labor Economics, 1 (1), 26-60.

Bonilla Castro, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos: La investigación en ciencias sociales. Bogotá: Norma.

Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Thousand Oaks: Sage.

Csikszentmihalyi, M (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.

Coffey, A. y Atkinson, P. (2003). Encontra el sentido a los datos cualitativos. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Elfenbein, D.W., Hamilton B.H., y Zenger T.R. (2009). Entrepreneurial spawning of scientists and engineers: Stars, slugs and small firms. Washington University, St. Louis, Working Paper.

Galeano, M. E. (2004). Diseño de proyectos de la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Glaser, B.G y Strauss, A.L (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine.

Gómez, G., López, M.P., y Betancourt, J.B. (2010). ¿Cómo construir un legado familiar? México: Cengage Learning.

Higgins, M. (2005). Career imprints: Creating leaders across an industry. San Francisco: Jossey-Bass.

Lincoln, Y.S. y Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills: Sage.

Maxwell, J. (1996). Qualitative research design. An interactive approach. Thousand Oaks: Sage.

Merriam, S.B. (2009. Qualitative research. A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.

Patton, M.Q (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Newbury Park: Sage.

Pérez, J.A. (1998). Liderazgo y ética en la dirección de empresas. Bilbao: Deusto.

Pérez, J.A. (2000). Fundamentos de la Dirección de Empresas. Madrid: Rialp.

Saldaña, J. (2009). The qualitative manual for qualitative researchers. Thousand Oaks: Sage.

Stake, R.E. (2010). Qualitative Research. Styding how things work. New York: The Guildford Press.

Strauss, A.L y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Stevenson H.H. y Jarillo J.C. (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 11 (1), 17-27.

Stewart, W.H y Roth P.L. (2001). Risk propensity differences between entrepreneurs and managers: A meta-analytic review. Journal of Applied Psychology, 86 (1), 145-153.

Vasilachis, I. (2006). La investigación cualitativa. En: Estrategias de investigación cualitativa. Vasilachis, I (coord.). Barcelona: Gedisa. pp. 23-64.

Wasserman, N. (2012). The founder´s dilemmas. New Jersey: Princeton University Press.