Economic evaluation of a proposal for the improvement of the tourist conditioning of the Sanctuary of Melchorita, Ica, Peru

Main Article Content

María Olivia Pachas-Fuentes
Fabrizio Augusto Alberca-Sialer

Abstract

This article analyzes the state of the infrastructure and facilities of the Sanctuary of Blessed Melchora Saravia Tasayco (Ica, Peru). Tourist facilities are described and visitors’ perceptions are considered. Based on these results, two proposals were developed: one aimed at improving existing facilities and implementing the infrastructure, services, and equipment necessary to generate satisfactory tourist experiences. The following pages present a proposal that seeks to increase the flow of tourists, improve the experience during the visit and sustainably involve the population. The economic assessment is presented, consisting of visitor projection, investment calculations, income and expenditure calculations, cash flow analysis, Internal Rate of Return calculations (IRR) and Net Current Value (NCV), and externalities. All the results obtained confirm the profitability and feasibility of the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pachas-Fuentes, M. O., & Alberca-Sialer, F. A. (2021). Economic evaluation of a proposal for the improvement of the tourist conditioning of the Sanctuary of Melchorita, Ica, Peru. Clío América, 15(29), 587–597. https://doi.org/10.21676/23897848.4180
Section
Article of scientific and technological research

References

Alberca, F. A. (2016). Una mirada al destino turístico y sus aspectos materiales e inmateriales. Cultura, 30, 65–85. Recuperado de http://www.revistacultura.com.pe/revistas/RCU_30_una-mirada-al-destino-turistico-y-sus-aspectos-materiales-e-inmateriales.pdf

Ballart, J. y Tresserras, J. (2001). Gestión del patrimonio cultural. Barcelona, España: Ariel S. A.

Bertoni, M. (2008). Turismo sostenible: su interpretación y alcance operativo. Cuadernos de Geografía - Revista Colombiana de Geografía, (17), 155-163. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281821942010

Comisión de Promoción del Perú para la Exportación y el Turismo – PROMPERÚ. (2018). Perfil del vacacionista nacional. Turismo en cifras. Recuperado de https://www.promperu.gob.pe/TurismoIN/sitio/VisorDocumentos?titulo=Perfil%20del%20Vacacionista%20Nacional%202017&url=~/Uploads/perfiles_vacac_nac/1039/PVN17.pdf&nombObjeto=PerfVacacionistaNac&back=/TurismoIN/sitio/PerfVacacionistaNac&issuuid=

Dirección Regional de Comercio Exterior y Turismo de Ica - DIRCETUR, Uniterra, Cámara de Comercio de Pisco, Cámara Chinchana de Comercio, Cámara de Comercio, Industria y Turismo de Ica y Gobierno Regional de Ica. (2017). Diagnóstico del turismo en la Región Ica. Recuperado de https://es.scribd.com/document/400565064/Documento-de-doagnostico-de-turismo-Region-Ica-version-abril-2017-2-final-ICA-pdf

Espeso-Molinero, P. (2019). Tendencias del turismo cultural. Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 17(6), 1101–1112. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.076

Gama, M. G. y Favila, H. (2018). Una aproximación a la experiencia turística desde la Antropología del Turismo: una mirada mutua al encuentro entre turistas y locales. Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 16(1), 197-211. Recuperado de http://www.pasosonline.org/Publicados/16118/PS118_13.pdf

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, México: McGraw-Hill.

Izaguirre, M. (2012). La experiencia turística de los sentidos. Cultura, 26, 151-178. Recuperado de http://www.revistacultura.com.pe/revistas/RCU_26_1_la-experienciaturistica-de-los-sentidos.pdf

Llontop, C. E. (2017). La relación entre gestión y turismo, basada en la experiencia del visitante. Turismo y Patrimonio, 11, 77-93. Recuperado de http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/98/82

Marsano, J. M. (2003). Economía del turismo. Lima, Perú: Universidad de San Martín de Porres.

Martorell, A. (2012). Patrimonio cultural, desarrollo sostenible y turismo. Turismo y Patrimonio, 7, 9–16. Recuperado de http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/62/52

Millán-Vásquez de la Torre, M. G., Morales-Fernández, E. y Pérez-Naranjo, L. M. (2010). Turismo religioso: Estudio del Camino de Santiago. Gestión Turística, (13), 9-37. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2233/223314810001.pdf

Ministerio de Economía y Finanzas – MEF. (2011). Guía Metodológica para la Identificación, Formulación y Evaluación Social de Proyectos de Inversión Pública del Sector Turismo, a Nivel de Perfil Ministerio de Economía y Finanzas. Recuperado de https://www.mef.gob.pe/contenidos/inv_publica/docs/instrumentos_metod/turismo/Guia_de_turismo.pdf

Pachas, M. O. (2018). Propuesta de mejoramiento del acondicionamiento turístico del Santuario de la Beata Melchora Saravia Tasayco, Ica, Perú 2017 (tesis de maestría). Universidad de San Martín de Porres. Recuperado de http://www.repositorioacademico.usmp.edu.pe/handle/usmp/4166

Pérez De Las Heras, M. (2004). Manual del turismo sostenible: cómo conseguir un turismo social, económico y ambientalmente responsable. Barcelona, España: Mundi-Prensa.

Racines, C. G. (2012). Propuesta de mejoramiento turístico de la Parroquia de San Marcos, como nueva alternativa turística del centro histórico de la ciudad de Quito (tesis de licenciatura). Universidad Tecnológica Equinoccial. Recuperado de http://repositorio.ute.edu.ec/bitstream/123456789/13406/1/50629_1.pdf

Salazar, D.V. (2016). Análisis de los servicios e infraestructura turística del Jardín Botánico de Guayaquil para la propuesta de un plan de mejoramiento (tesis de licenciatura). Universidad de Guayaquil. Recuperado de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/18500/1/TESIS%20SALAZAR%20NAVARRO.pdf

Timothy, D. J. (2018). Making sense of heritage tourism: Research trends in a maturing field of study. Tourism Management Perspectives, 25, 177–180. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.11.018

World Tourism Organization - WTO. (2018). Tourism and Culture Synergies. https://doi.org/10.18111/9789284418978