Analysis of the generation of own income by municipality of Ocaña in the period 2009-2017

Versions

PDF (Español (España))
XML (Español (España))

How to Cite

Sánchez-Becerra, C. A., & Rodríguez, A. M. (2021). Analysis of the generation of own income by municipality of Ocaña in the period 2009-2017. Clío América, 14(28), 545–555. https://doi.org/10.21676/23897848.4152 (Original work published November 20, 2020)

Abstract

This research incorporates theoretical elements of fiscal federalism, structures and levels of government, decentralization, information and needs assessment in local, and types of local income and expenses. Likewise, it seeks to know how the fiscal decentralization process has been in the municipality of Ocaña from the perspective of the capacity to generate its income based on the revenues that the Constitution and the law have granted and whose regulations are found in the municipal agreement 042 of 2009 "Tax Statute of the Municipality of Ocaña". Also, public accounting information available in the Treasury and Public Information Consolidator (CHIP) and the resolutions of the General Accounting Office of the Nation on the categorization of municipalities. With this information, comparative analyses of the collections and their relative weights over revenues were carried out, understanding the performance of the municipal finance to manage and collect its income in the period 2009-2017. It is remarkable that, although the tax collection has had significant growth, its performance is lower than other municipalities with similar population characteristics.
https://doi.org/10.21676/23897848.4152
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Acuerdo 042 de 2009 [Concejo Municipal de Ocaña]. Estatuto de rentas. 31 de diciembre de 2009. https://ocananortedesantander.micolombiadigital.gov.co/sites/ocananortedesantander/content/files/000327/16322_acuerdo-no-042-de-2009--estatuto-de-rentas.pdf

Alvarado-Contreras, L. O. y Rodríguez Garza, R. (2010). La descentralización fiscal y su efecto sobre la corrupción. Análisis Económico, 25(60), 241–270. http://www.analisiseconomico.azc.uam.mx/index.php/rae/article/view/260

Asela-Molina, J. (2015). Realidad fiscal de los municipios del departamento de Santander, en el marco del proceso de descentralización fiscal en Colombia, 2004-2012. Apuntes Del Cenes, 34(60), 181-214. https://doi.org/10.19053/22565779.3779

Castells, A. (1999). Haciendas locales, autonomía y responsabilidad fiscal. Gestión y política pública, 8, 277-298 http://www.gestionypoliticapublica.cide.edu/num_anteriores/Vol.VIII_No.II_2dosem/CA_Vol.8_No.II_2sem.pdf

Consolidador de Hacienda e Información Pública – CHIP. (2019). Consulta de información Financiera, Económica, Social y Ambiental. https://www.chip.gov.co/schip_rt/index.jsf

Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 1. 6 de julio de 1991. (Colombia)

Corte Constitucional. Sentencia C-478/92. M.P. Eduardo Cifuentes Muñoz; 6 de agosto de 1992. http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1992/C-478-92.htm

Decreto 111 de 1996. [Presidencia de la República de Colombia] Por el cual se compilan la Ley 38 de 1989, la Ley 179 de 1994 y la Ley 225 de 1995 que conforman el Estatuto Orgánico del Presupuesto. D.O. 42692. 18 de enero de 1996. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=5306

Delgado-Ruiz, S. y Acero-Jiménez, L. (2015). Análisis de la dependencia fiscal de los municipios de sexta categoría del departamento de Boyacá, durante el periodo 1996-2012. Apuntes del Cenes, 34(60), 215-246. https://doi.org/10.19053/22565779.3780

Falleti, T.G. (2005). A Sequential Theory of Decentralization: Latin American Cases in Comparative Perspective. American Political Science Review, 99(3), 327-346. https://doi.org/10.1017/S0003055405051695

Franco-Vargas, M. H. y Cristancho-Escobar, F. A. (2012). El federalismo fiscal y el proceso de descentralización fiscal en Colombia. Estudios de Derecho, 69(154), 235-262. https://revistas.udea.edu.co/index.php/red/article/view/18416

Goel, R.K., Mazhar, U., Nelson, M.A. y Ram, R. (2017). Different forms of decentralization and their impact on government performance: Micro-level evidence from 113 countries. Economic Modelling, 62, 171-183. https://doi.org/10.1016/j.econmod.2016.12.010

Iregui-Bohorquez, A. M., Ramos-Forero, J. E. y Saavedra, L. A. (2001). Análisis de la descentralización fiscal en Colombia. Revista del Banco de La República, 74(890), 33-64. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/banrep/article/view/10771

Letelier-Saavedra, L.E. (2012). Teoría y práctica de la descentralización fiscal. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Oates, W. (1972). Fiscal federalism. Harcourt Brace Jovanovich. https://www.cepal.org/ilpes/noticias/paginas/4/15434/OATES72.doc

Resolución 593 de 2017 [Contaduría General de la Nación]. Por la cual se expide la certificación de categorización de las entidades territoriales (Departamentos, Distritos y Municipios) conforme a lo dispuesto en las Leyes 136 de 1994 y 617 de 2000 y 1551 de 2012.

Rodríguez, J. y Granados, S. (2013). Propuestas para avanzar en descentralización fiscal en Chile. Documento de Trabajo N°7. Serie Estudios Territoriales. Programa Cohesión Territorial para el Desarrollo. Rimisp, Santiago, Chile. https://www.rimisp.org/wp-content/files_mf/1371241565DOCUMENTODETRABAJO7_GRANADOSRODRIGEZ.pdf

Rondinelli, D. A., McCullough, J. S. y Johnson, R. W. (1989). Analysing Decentralization Policies in Developing Countries: a Political-Economy Framework. Development And Change, 57-87. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.670.4011&rep=rep1&type=pdf

Sánchez-Cubides, P. A. (2014). Estructura de los ingresos territoriales en Colombia. Criterio Jurídico Garantista, 6(11), 160-175. http://revistas.fuac.edu.co/index.php/criteriojuridicogarantista/article/download/445/429

Sánchez-Torres, F. y Pachón, M. (2013). Descentralización, Esfuerzo Fiscal y Progreso Social en Colombia en el Nivel Local, 1994-2009: ¿Por qué Importa la Política Nacional? (Serie Documentos Cede, 38). Universidad de los Andes- Faculta de Economía- CEDE. http://hdl.handle.net/1992/8419

Schlotfeldt, C. (2017). El endeudamiento en la descentralización fiscal de los gobiernos subnacionales en el área Pacífico- Andina. Estudios Comparados: Descentralización y Desarrollo 2017. Subsecretaría de Desarrollo Regional y Administrativo, Gobierno de Chile. http://www.subdere.gov.cl/sites/default/files/documentos/subdere_-_2017_-_estudios_comparados_-_digital.pdf

Stigler, G. (1957). The tenable range of functions of local governments. Federal Expenditure Policy for Economic Growth and Stability: Papers Submitted by Panelists Appearing Before the Subcommittee on Fiscal Policy. https://fraser.stlouisfed.org/title/1151/item/1605

Trujillo-Salazar, L. P. (2008). Transferencias intergubernamentales y gasto local. Repensando la descentralización fiscal desde una revisión de la literatura. Gestión y Política Pública, XVII(2),451-486. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13311158006

Von Hayeck, F. A. (1997). El uso del conocimiento en la sociedad. (E. Plaza, trad.) Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 215–226. (Original publicado en American Economic Review, XXV, 4, septiembre de 1945, pp. 519-530) http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_080_12.pdf

Yáñez, J. (2017). Los sistemas tributarios subnacionales en América del Sur. Estudios Comparados: Descentralización y Desarrollo 2017. Subsecretaría de Desarrollo Regional y Administrativo, Gobierno de Chile. http://www.subdere.gov.cl/sites/default/files/documentos/subdere_-_2017_-_estudios_comparados_-_digital.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.