The social responsibility of cultural management as a platform for tourism development in Venezuelan coastal areas

Main Article Content

Cira de Pelekais
Elmar Aldrin Pelekais-Fernandez

Abstract

The purpose of the study was to analyze the social responsibility of cultural management as a platform for tourism development in coastal areas. The research is evident in the positivist paradigm and is a quantitative, descriptive and field research. The population consisted of 35 managers 5-star hotels are located in the Venezuelan coastal area, carrying out a population census. To collect data was applied an instrument comprised 60 items. The instrument will be calculated content validity, through expert opinion, besides the discriminant validity, reliability through Cronbach Alpha method which yielded 0.96 result. The processing of the results was conducted through a descriptive statistics. The results show that most of the study population has the necessary tools as evidence of social responsibility of cultural management. Also, management guidelines for compliance with it were established.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
de Pelekais, C., & Pelekais-Fernandez , E. A. (2008). The social responsibility of cultural management as a platform for tourism development in Venezuelan coastal areas. Clío América, 2(4), 273–293. https://doi.org/10.21676/23897848.367
Section
Article

References

ACERENZA, M. (2006). Administración del turismo. Trillas. México.

BENAVIDES, M. y GASTELUMENDI, G. (2001). Responsabilidad social empresarial. Universidad del Pacífico. Perú.

BOLÍVAR, R, C, Y GÓMEZ V. (2003) La productividad investigativa en los institutos universitarios de tecnología de la región centroccidental de Venezuela. Revista Paradigma, Vol. XXIV, Nº , Diciembre de 2003; pp 7-28.

BOULLÓN, R. (1975). La Ciudad y el Turismo. XV Congreso Panamericano Turístico. México.

BOVET, P., REKACEWICZ, P, SINAÏ, A. y VIDAL, A. (2008) Atlas Medioambiental de Le Monde Diplomatique, París: Cybermonde.

CARAVEDO, B. (2000) Responsabilidad social de la empresa: un eje para cambiar el país. Instituto peruano de administración de empresa (IPAE). Lima, Perú.

CASAL, J. (2005) Responsabilidad social corporativa, la gestión sostenible de la empresa. Editorial Thomson. España.

CASTAÑEDA, J. (2000) Métodos de investigación. Editorial McGraw Hill. México.

CLÉMENT, G. (1999) Le Jardín Planétaire, Paris: Albin Michel.

COMISIÓN EUROPEA. (2001) Libro verde. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Bruselas.

CONAC (2001) Proyecto Ley Orgánica de la Cultura. Caracas. Venezuela

DIAZ, S. (2002) La responsabilidad social de las empresas del sector industrial dedicadas a las actividades de fundición. URBE. Maracaibo. Zulia. Venezuela.

FRANCESC VALLS, J. (2007). Las claves del mercado turístico. Ediciones Deusto España.

FONT, X. (2000) Sostenibilidad y alivio de la pobreza en países en vías de desarrollo: el papel del hotelero y del investigador. Estudios perspectivos sobre turismo. Argentina.

GODOY, N. (2005) La responsabilidad social del gerente educativo en los proyectos integrales comunitarios. URBE. Maracaibo. Zulia. Venezuela.

HERNÁNDEZ, L. (2001) Sociedad, desarrollo y turismo, gerencia y planificación turística en la Región Zuliana. Tesis Doctoral Universidad Rafael Belloso Chacin. Maracaibo. Venezuela292 Clío América • Universidad del Magdalena • Clío América • Universidad del Magdalena • Clío América • Universidad delMagdalena

HERNANDEZ, R. ALAMO, G. COBIS, J. SILVESTRI, K. (2005) Responsabilidad social corporativa de la universidad en la formación gerencial. LUZ. Maracaibo. Zulia. Venezuela.

HURTADO, B. (2006). El proyecto de investigación. Metodología de la investigación holística. (4ta. Edi.). Colombia. Editorial Quiron.

INSTITUTO ETHOS DE EMPRESAS Y RESPONSABILIDAD SOCIAL (2004) Indicadores ETHOS de responsabilidad social empresarial. Brasil. Disponible en: www.ethos.org.br

KOBAL, E. (2002) Patrimonio ambiental y desarrollo sostenible. CIET Buenos Aires. Argentina.

LIGHT, D. (2003) Lecciones de liderazgo multi-cultural. Sloan Management Review. Londres.

LÓPEZ, L. (2007) La diversidad étnica, cultural y lingüística latinoamericana y los recursos humanos que la educación requiere. Revista Iberoamericana de Educación. Número 13 – Educación Bilingüe Intercultural

MARTÍNEZ, E. (2005) La responsabilidad social como manifestación del desempeño ético gerencial en cadenas de farmacias. URBE, Maracaibo. Zulia. Venezuela.

MAYOR ZARAGOZA, F. (2000) Un mundo nuevo, Barcelona, UNESCO. Círculo de lectores. España.

PAZ, C. (2000) Ética y valores en el gerente del nuevo milenio. URBE. Maracaibo. Zulia. Venezuela.

PELEKAIS, C. FERRER, J. CRUZ, A. ROMERO, D. (2007) Responsabilidad social, compromiso de las organizaciones. Ediciones Astro Data. Venezuela.

PELEKAIS, C. FINOL, M. NEUMAN, N. Y BELLOSO, O. (2007) El ABC de la Investigación, una aproximación teórico práctica. Ediciones Astro Data, Venezuela.

PELEKAIS, C; AGUIRRE R. (2008) Hacia una Cultura de Responsabilidad Social. Editorial Prentice Hall. México.

PULGAR, I (2004) Estrategias y ventajas competitivas del Sector Turístico Regional. Tesis Doctoral Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo. Venezuela.

RODRIGUEZ. A. (2005) Pertinencia social de la universidad en las acciones para la salud. URBE. Maracaibo. Zulia. Venezuela.

SANTANA, A. (2008) El turismo cultural: ¿Un negocio responsable?. Estudios perspectivos sobre turismo. Argentina.293 Magdalena • Clío América • Universidad del Magdalena • Clío América • Universidad del del Magdalena • Clío América

SERVER, R. Y VILLALONGA, I. (2005) La responsabilidad social corporativa y su gestión integrada. CIRIEC – España, revista de economía pública, social y cooperativa. Universidad Politécnica de Valencia, España. www.ciriec.es.

VILCHES, A. Y GIL, D. (2003) Construyamos un futuro sostenible. Diálogos de supervivencia. Madrid: Cambridge University Press.

VILCHES, A., GIL PÉREZ, D., TOSCANO, J.C. Y MACÍAS, O. (2008) Diversidad cultural. (Artículo en línea). OEI. .http://www.oei.es/decada/accion12.htm.

WILLIAMS, A.M. (1995) El turismo, ¿quien recibe, que y donde?, Papers del Turismo, ITVA, Valencia.