Knowledge management: an innovative strategy for the development of universities
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

knowledge managemen; strategy; innovation; universities.

How to Cite

Beltrán-Ríos, J. A. ., López-Giraldo, J. A., Gelvez-Velásquez, C., Quintero-Benítez, S., & Benítez-Cardona, V. K. (2019). Knowledge management: an innovative strategy for the development of universities. Clío América, 13(26), 362–369. https://doi.org/10.21676/23897848.3513

Abstract

The current knowledge society responds to the growing demands of the environment as a result of the constant changes generated by the progress of the set of techniques in information and communication, globalization and the opening of markets, managing knowledge as a strategy for capacity building Individuals and the development of intelligent organizations. This efficiently managed intangible asset strengthens the innovation processes in the different productive sectors where it is implemented, even fostering the development of innovations with social impact for the development of countries. For an adequate knowledge management, the strategies and policies of the organization must be aligned with this process, in addition to understanding the elements, tools and models involved, achieving the expected results with the implementation of the model in terms of value generation, organizational capacity development and permanence in the market through business competitiveness. Consequently, this article has a reflection based on research articles that highlight the importance of knowledge management, oriented towards development and innovation in higher education institutions.
https://doi.org/10.21676/23897848.3513
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Arias, J., Cruz, H., Pedraza, M., Ordoñez, A., y Herrera, L. (2007). Los escenarios de la gestión del conocimiento y el capital intelectual en los procesos de investigación. Signo y Pensamiento, XXVI (50). 81. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/860/86005006.pdf
Betancourt, M., Giraldo, J. (2018). La gestión del conocimiento desde la perspectiva del pensamiento del mestizaje. Revista Interamericana de Bibliotecología, 41(2), 205-213. doi: 10.17533/udea.rib.v41n2a08
Buitrago, A., Serna, H., y Rodríguez, M. (2018). La gestión del conocimiento empresarial como contribución al aprendizaje generacional-estudio de caso en Colombia. Horizontes Empresariales, 17(1), 45-58. Recuperado de http://revistas.ubiobio.cl/index.php/HHEE/article/view/3281
Correa, A., Benjumea, M., y Valencia, A. (2019). La gestión del conocimiento: Una alternativa para la solución de problemas educacionales. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-27. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-2.1.
Christer, J., y Acevedo, J. (2015) El desarrollo de capacidades y la gestión del conocimiento en los potenciales de cambio y competitividad universitaria. Revista Anagramas, 14(27), 201-216-. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-5222015000200011&script=sci_abstract&tlng=es
Díaz, G., Valdez, M., y Quintana, M. (2018). La gestión del conocimiento en el ámbito empresarial. UNIANDES EPISTEME: Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 5(2), 133-148.
Henao, E., López, M., y Garcés, R. (2014). Medición de capacidades en investigación e innovación en instituciones de educación superior: una mirada desde el enfoque de las capacidades dinámicas. Entramado,10(1). P 253. Recuperado: https://www.redalyc.org/pdf/2654/265431574016.pdf
López, J., y Beltrán, J. (2018). Fundamentación de un modelo de gestión del conocimiento para la Universidad Católica Luis Amigó. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica Luis Amigó. Recuperado: https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/434_Fundamentacion_de_un_modelo_de_gestion.pdf
Medina, D., Nogueira, D., Medina, A., Medina, Y., y Assafiri, Y. (2018). Modelo conceptual para la gestión del conocimiento mediante el observatorio. Ingeniería Industrial, 39(3), 283-290. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3604/360458817007
Mirabal, J. (2015). Gestión dinámica de conocimiento organizacional. Enlace: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 12(2), 55-78.
Montañez, L., y Lis, J. (2017). A propósito de los modelos de madurez de gestión del conocimiento. rev.fac. cienc.econ, XXV(2), 65. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/909/90952679005.pdf
Olsson, J., y Acevedo, J. (2015). El desarrollo de capacidades y la gestión del conocimiento en los potenciales de cambio y competitividad universitaria. Anagramas Universidad de Medellín, 14 (27), 203. Recuperado: http://www.scielo.org.co/pdf/angr/v14n27/v14n27a11.pdf
Ortega, M., Hernández, J., y Tobón, S. (2015). Análisis documental de la gestión del conocimiento mediante la cartografía conceptual. Revista Ra Ximhai, 11(4), 141-160. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=461/46142596009
Pérez, N., Solano, C., y Amezcua, M. (2019) Conocimiento tácito: características en la práctica enfermera. Gaceta Sanitaria, 33(2), 191-196. doi: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2017.11.002
Quevedo, J., Morquecho, J., Vásquez, L., y Neira, M. (2019). Manual didáctico de emprendimiento para la incubadora de empresas dirigido a estudiantes universitarios. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, IV(8), 663. Recuperado de: file:///C:/Users/doc-b1p8-01/Downloads/Dialnet- ManualDidacticoDeEmprendimientoParaLaIncubadoraDeE-7062661.pdf
Ramos, A. (2015). Gestión del conocimiento en el proceso de docencia para instituciones de educación superior. SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión, 7(2), 31-43. [fecha de Consulta 9 de diciembre de 2019]. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5604/560458751003
Rodríguez, Y. (2015). Gestión de Información y del Conocimiento para la toma de decisiones organizacionales. Bibliotecas anales de investigación, 11(11). 162. Recuperado de: file:///C:/Users/doc-b1p8-01/Downloads/Dialnet-GestionDeInformacionYDelConocimientoParaLaTomaDeDe-5704545%20(1).pdf
Suleman, L. (2006). Reflexiones sobre el concepto de conocimiento. Recuperado de: http://www.knowledgeboard.com/&sa=X &oi=translate&resnum=1&ct=result&pr ev=/search%3Fq%3Dwww.knowledgeboard.com/%26hl%3Des
Torres, K., Lamenta, P. (2015). La gestión del conocimiento y los sistemas de información en las organizaciones. Negotium, 11(32), 3-20. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/782/78246590001.pdf
Torres, K., Lamenta, P., y Hamidian, B. (2018). Clima organizacional como gestión del conocimiento. Sapienza Organizacional, 5(9), 159-172. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5530/553056570008
Valero, J., López, M., y Pirela, G. (2017). Sistema de gestión de conocimiento para comunidades académicas. Opción, 33(82), 550-562. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=310/31053180024
Yong, J., Rodríguez, F., y Ruso, A. (2017). El capital intelectual como factor de innovación y de impacto social en las universidades. Una mirada al Ecuador. Corpus ID 186989089. Disponible en:https://www.semanticscholar.org/paper/El-capital-intelectual-como-factor-de-innovaci%C3%B3n-y-Amaya-Samaniego/ee4776c261b96520dd96fa4f2d9ea559afc48f8a
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.