Competences of teaching directors for the transformation of educational institutions in intelligent school organizations

Main Article Content

Jorge Oswaldo Sánchez-Buitrago
Johanna Cintia Rúa-Martínez
Loly Esther Ternera-Romero

Abstract

The objective of this article is to characterize the competencies for the educational management of the teaching directors of the Magdalena Department from a reflection on its implications for the transformation of educational institutions into intelligent school organizations. In this sense, a mixed investigation of descriptive type was developed that privileg different information gathering tools as a Matrix of Analysis of curriculum vitaes of the educational managers to identify their sociodemographic variables and a Questionnaire for evaluation of competences for the educational management of the teaching directors. Additionally, interviews, focus groups and documentary analysis were developed to deepen the information collected in the instruments applied. In terms of results, the teaching executives express in most cases, that they have developed the competencies for the management of educational institutions but this is not evident in the results in terms of quality assessment that apply in the territorial order. From these findings it is concluded that the rectors and coordinators must develop the management processes in a critical, systematic and thoughtful way from the implications of resignification to transform educational institutions into smart school organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sánchez-Buitrago, J. O., Rúa-Martínez, J. C., & Ternera-Romero, L. E. (2018). Competences of teaching directors for the transformation of educational institutions in intelligent school organizations. Clío América, 12(24), 122–136. https://doi.org/10.21676/23897848.2650
Section
Article of scientific and technological research
Author Biographies

Jorge Oswaldo Sánchez-Buitrago, Universidad del Magdalena

Doctor en Educación

Johanna Cintia Rúa-Martínez, Institución Educativa Departamental Las Mercedes, Zona Bananera

Magister en Educación

Loly Esther Ternera-Romero, Institución Educativa Departamental Las Mercedes, Zona Bananera

Magister en Educación

References

Aguerrondo, I. (1998). La escuela como organización inteligente. Troquel Editorial: Argentina

Cabas, H. K., González, B. Y., y Hoyos, R. P. (2017). Teorías de la inteligencia y su práctica en el siglo XXI: Una revisión. Clío América, 11(22), 254-270. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/2445

Correa, A., Álvarez, A. y Correa, S. (2012). La Gestión Educativa: un nuevo paradigma. Medellín: Fundación Universitaria Luis Amigó. Recuperado de http://virtual.funlam.edu.co/repositorio/sites/default/files/6lagestioneducativaunnuevoparadigma.pdf

Correa, C. (2005). Administración estratégica y calidad integral en las instituciones educativas. Editorial Magisterio: Bogotá, Colombia.

Daza, A., Miranda, L. y Rodríguez, F. (2017). Gerencia del talento humano como estrategia potenciadora de la calidad del servicio educativo en universidades públicas Anotaciones desde una perspectiva teórica. En Herrera, D., Ramírez, G., y Rosas, J. (Ed), Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina (pp. 253 – 286). Ciudad de México, México: Grupo Editorial Hess. Recuperado de http://remineo.org/repositorio/libros/dcoal/wp-content/uploads/2017/08/08-La-calidad-educativa.pdf#page=253

Drucker, P. (2012). The practice of management. New York: Routledge.

González, A. (2006). Métodos de compensación basados en competencias. Barranquilla, Colombia: Ediciones Uninorte. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=v3qclemGtvkC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

González, E. (2017). Gestión de la identidad pedagógica organizacional: En busca de coherencia y unidad de la intencionalidad formativa. En Herrera, D., Ramírez, G., y Rosas, J. (Ed), Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina (pp. 51 – 92). Ciudad de México, México: Grupo Editorial Hess. Recuperado de http://remineo.org/repositorio/libros/dcoal/wp-content/uploads/2017/08/01-Vida-Simbolica.pdf#page=51

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill. Recuperado de file:///C:/Users/revistaclioamerica/Downloads/_Hernandez_Sampieri_R._Fernandez_Collad.pdf

Higuita, D., Molano, J. y Rodríguez, M. (2011). Competencias necesarias en los grupos de investigación de la Universidad Nacional de Colombia que generan desarrollos de base tecnológica. Innovar 21(41), 209-224. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/35405/35777

Liñán, C. y Polo, M. (2017). La complejidad administrativa de las instituciones públicas de educación básica y media en Colombia: Una mirada crítica al contexto. En Herrera, D., Ramírez, G., y Rosas, J. (Ed), Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina (pp. 119 – 152). Ciudad de México, México: Grupo Editorial Hess. Recuperado de http://remineo.org/repositorio/libros/dcoal/wp-content/uploads/2017/08/09-Practicas-y-realidades.pdf#page=119

Lombana, C. J. y Muñoz, S. A. (2017). Competitividad, educación y empleabilidad: consideraciones para el desarrollo de los países. Clío América, 11(22), 169-176. Doi: 10.21676/23897848.2437

Maxwell, J. (1996). Desarrolle el Líder que está en usted. EE. UU: Editorial Caribe. Recuperado de https://www.webdelclub.com/whuracan/docu/des000019.pdf

Maxwell, J. (2001). Las 17 cualidades esenciales de un jugador de equipo. EE. UU: Grupo Nelson

Murcia, N. y Jaramillo, L. (2000). La investigación cualitativa. La investigación etnográfica. Armenia, Colombia: Kinesis.

Ocampo, J., Castro, W., Becerra, G. y Herrera, B. (2014). Caracterización del perfil del docente de los Programas de Administración y sus competencias para la docencia. Bogotá D.C.: Trazos y Diseños H y D. Recuperado de http://www.ascolfa.edu.co/web/archivos/LIBRO_CARACTERIZACION_DEL_PERFIL_DEL_DOCENTE_DE_LOS_PROGRAMAS_DE_ADMINISTRACION.pdf

Ortiz, O. A. (2015). Enfoque y Métodos de Investigación en las Ciencias Sociales y Humanas. Bogota: Ediciones de la U.

Peralta, E. (2016). Teoría general de los sistemas aplicada a modelos de gestión. Aglala, 7(1), 122-145. Recuperado de http://revistas.curnvirtual.edu.co/index.php/aglala/article/view/901

Perkins, D. (1995). Escuela inteligente (Vol. 17). Barcelona: Gedisa.

Perkins, D. (2000). Schools need to pay more attention to ‘intelligence in the wild’. Harvard Education Newsletter, 1-3.

Polo, M. y Liñán, C. (2017). El proyecto educativo institucional–PEI: Una mirada desde la gestión directiva. En Herrera, D., Ramírez, G., y Rosas, J. (Ed), Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina (pp. 83 – 118). Ciudad de México, México: Grupo Editorial Hess. Recuperado de http://remineo.org/repositorio/libros/dcoal/wp-content/uploads/2017/08/09-Practicas-y-realidades.pdf#page=83

Puentes, Y. (2005). Organizaciones escolares inteligentes educativas. Bogotá. Colombia: Editorial Magisterio.

Rodríguez, Á. (2017a). Las concepciones del liderazgo educativo a partir de las voces de los actores sociales de la gestión educativa en la organización escolar. En Herrera, D., Ramírez, G., y Rosas, J. (Ed), Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina (pp. 223 – 260). Ciudad de México, México: Grupo Editorial Hess. Recuperado de http://remineo.org/repositorio/libros/dcoal/wp-content/uploads/2017/08/09-Practicas-y-realidades.pdf#page=223

Rodríguez, Á. (2017b). Praxis de liderazgo en la gestión educativa de la organización escolar: Una mirada reflexiva desde los directivos docentes y docentes. En Herrera, D., Ramírez, G., y Rosas, J. (Ed), Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina (pp. 261 – 302). Ciudad de México, México: Grupo Editorial Hess. Recuperado de http://remineo.org/repositorio/libros/dcoal/wp-content/uploads/2017/08/09-Practicas-y-realidades.pdf#page=261

Sánchez, J. (2010). Hacia un paradigma emergente de la planeación: Resignificación de las instituciones universitarias. Santa Marta, Colombia.: Editorial Unimagdalena

Sánchez, J. (2014). Prácticas de Autoevaluación con fines de Acreditación Institucional en Colombia: una lectura evaluativa y propositiva desde la perspectiva de la construcción social de la realidad. Santa Marta, Colombia.: Editorial Unimagdalena

Sánchez, J., Chica, O. y Viloria, J. (2017). Prácticas de gestión directiva y académica que interpelan de manera negativa la calidad de las instituciones educativas públicas: El caso del Distrito de Santa Marta, Colombia. En Herrera, D., Ramírez, G., y Rosas, J. (Ed), Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina (pp. 55 – 92). Ciudad de México, México: Grupo Editorial Hess. Recuperado de http://remineo.org/repositorio/libros/dcoal/wp-content/uploads/2017/08/08-La-calidad-educativa.pdf#page=55

Sánchez, J., Linero, D. y Martínez, M. (2014). Ocultamiento del discurso pedagógico frente al discurso administrativo en la gestión de las organizaciones educativas. Clío América, 8(15), 36-46. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/828

Sánchez, J., Sánchez, I. y Viloria, J. (2017). Expectativas de formación avanzada en el campo de la gestión educativa: una lectura desde las voces de directivos docentes en el departamento del Magdalena, Colombia. En Herrera, D., Ramírez, G., y Rosas, J. (Ed), Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina (pp. 21 – 60). Recuperado de http://remineo.org/repositorio/libros/dcoal/wp-content/uploads/2017/08/12-Territorio-y-organizaciones.pdf#page=21

Sánchez, J., Viloria, J. y Miranda, L. (2017). Los grupos informales en las organizaciones escolares: un acercamiento desde la gestión educativa. Praxis, 13(1), 56-68. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/2068

Senge, P. (1990). La quinta disciplina. Cómo impulsar el aprendizaje en la organización inteligente. Buenos Aires, Argentina.: Granica/Vergara

Senge, P. (1995). La Quinta Disciplina. Buenos Aires: Granica.

Silva, G. H. (2017). La innovación y educación: variables claves para la competitividad de las empresas. Clío América, 11(21), 88 -107. Doi: http://dx.doi.org/10.21676/23897848.2079

Torres, C. M., Vélez, P. J. y Altamar, B. F. (2015). La calidad de la educación superior en Colombia. Una aproximación econométrica (2007 – 2012). Clío América, 9(18), 143 – 156. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/1532

Viloria, J., Bertel, M. y Daza, A. (2015). Percepciones estudiantiles sobre el proceso de acreditación por alta calidad del Programa de Administración de Empresas de la Universidad del Magdalena. Praxis, 11, 89–102. Recuperado de http://dx.doi.org/10.21676/23897856.2068

Viloria, E. J, Pedraza, A. L, Cuesta, T. K. y Pérez, C. K. (2016). Liderazgo informal en las organizaciones: reflexiones sobre su impacto e influencia en la competitividad. Clío América, 10(19), 31 – 42. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/1658

Viloria, J., Daza, A. y Pérez, K. (2016). Dinámicas e influencias de los grupos informales en las organizaciones. Ánfora, 23(40), 169-194. Recuperado de http://publicaciones.autonoma.edu.co/index.php/anfora/article/view/9/7