The quality of higher education in Colombia. An econometric approach (2007-2012)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Quality of education
teacher training
education
education economics
Higher education in Colombia.

How to Cite

Torres-Cabrera, M. A., Vélez-Peláez, J. M., & Altamar-Bula, F. (2015). The quality of higher education in Colombia. An econometric approach (2007-2012). Clío América, 9(18), 143–156. https://doi.org/10.21676/23897848.1532

Abstract

This paper explores the relationship between levels of teacher education and socioeconomic characteristics of students with quality education that they themselves receive; the analysis takes place in the higher education sector over the period 2007-2012, analyzing the characteristics of this relationship for the Colombian case. By using data obtained from institutions, such as DANE and ICFES; together with the methodology of quantile regressions, descriptive statistics and basic econometrics, It manages to give a quantitative answer to the effect of a particular type of teacher in the quality of a student, emphasizing the importance of the role of masters and doctors in our institutions of higher education, and some clear public policy suggestions regarding investment in education and also an invitation to the scientific community to explore the special cases we came across.
https://doi.org/10.21676/23897848.1532
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Acemoglu, D., & Autor, D. (2011). Lectures in labor economics. 14.661 Labor Economics I (págs. 1-299). MIT Economics.

Aguerrondo, I. ( 2009). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación. Recuperado el febrero de 2015, de Organización de Estados Iberoamericanos para la educación, la ciencia y la cultura: http://www.oei.es/calidad2/aguerrondo.htm

Colin, C. A. (2009). Microeconometrics using Stata. texas : Stata Press.

Departamento Adminitrativo Nacional de Estadística ‒DANE‒. (2015). Obtenido de Departamente Adminitrativo Nacional de Estadística - DANE-: www.dane.gov.co/

Gaviria, A., & Barrientos, J. H. (2001). Determinantes de la calidad de la educación en Colombia. Archivos de Economía, 76.

Hanushek, E. (2010). The difference is great teachers. En K. Weber, Waiting for "Superman" How we can save America's failing public schools (págs. 81-100). New York: PublicAffairs.

Hanushek, E. A. (2012). Education quality and economic growth. En G. W. Bush, The 4% solution, unleashing the economics growth american needs (págs. 226-239). New York: Crown Publishing Group.

Hanushek, E. A., & Rivkin, S. G. (2010). The quality and distribution of teachers under the No Child Left Behind Act. Journal od Economic perspectives, 133-150.

Hanushek, E. A., & Wößmann, L. (2007). The role of education quality in economic growth. World Bank Policy research working paper series, 94.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ‒ICFES‒. (2015). Obtenido de Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación -Icfes-: http://www.icfes.gov.co/

Jaramillo, S. G., Rubio, G. P., Maldonado, D. C., Rodríguez, C. O., & Saavedra, J. C. (2014). Tras la excelencia docente.

Lewis, W. A. (1954). Economic development with unlimited supplies of labour. En T. M. School, Models of development (págs. 400-449). Manchester.

Medina Rivilla, A., & Domínguez Garrido, M. C. (1989). La formación del profesorado en una sociedad tecnológica (Vol. 14). Madrid.

Melo B. , L. A., Ramos F. , J. E., & Hernández S. , P. O. (2014). La Educación Superior en Colombia: Situacion Actual y Análisis de Eficiencia. Borradores de Economía, 31.

Narro Robles, José; Martuscelli Quintana, Jaime y Barzana García, Eduardo (Coord.).(2012) Plan de diez años para desarrollar el Sistema Educativo Nacional. [En línea]. México: Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial, UNAM http://www.planeducativonacional.unam.mx

Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura (UNESCO). (2014). Las TIC en la Educación. Recuperado el 17 de febrero de 2015, de http://www.unesco.org/new/es/unesco/themes/icts/teacher-education/

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2009). Perspectivas económicas para América Latina. Paris, Francia: OCDE / Naciones Unidas.

Torres, R. M. (1996). Formación docente: Clave de la reforma educativa. Nuevas formas de aprender y enseñar, 1-69.

Villar Angulo, L. M. (1990). El profesor como profesional: formación y desarrollo personal. Granada: Universidad de Granada.

World bank. (2002). Glosario, Más allá del crecimiento económico. Recuperado el 16 de Febrero de 2015, de http://www.worldbank.org/depweb/spanish/beyond/global/glossary.html

Zheng, S. (2010). Analysis on the concepts and theories of the quality of graduate education. Asian Social Science, 86-89

This journal provides an open access to its content, based on the principle of offering the public free access to research, helping to increase global knowledge exchange. Likewise, the printed version is freely accessible and has no associated costs per publication.

Downloads

Download data is not yet available.