Challenges of agricultural marketing of PYMES grown and marketed aji topito in the municipality of Galapa 2015
Main Article Content
Abstract
For this study, detailed analysis of the activity of Aji Topito crops were conducted using surveys, interviews and workshops, using group work methodologies and performing analysis correct.
Sought was to implement and learn a detailed knowledge both productive and commercial process of these microentrepreneurs and growers Ají Topito in order to meet the capacity and economic and social development of this form of market in the town.
was analyzed the factors involved in the efficiency, local intervention, rural area production, administrative interests, the difficult conditions in which farmers work, opportunistic traders who economically pay much less than the cost of the product.
The study concluded that the lack of strengthening the productive chain Aji Topito, has created a weakness in the market, This allowed who the product finished in hand of the hoarders, decreasing the profits of farmers and small traders in the region, affecting in some way the development of local production, which has had to adjust to the circumstances that this market without observing a response from those who make part of the supply chain, involving the same way to government agencies and trade groups of farmers in the region.
Downloads
Article Details
This journal provides an open access to its content, based on the principle of offering the public free access to research, helping to increase global knowledge exchange. Likewise, the printed version is freely accessible and has no associated costs per publication.
References
Burke, L. y Logsdon, J. M. (1996). “How Corporate Social Responsibility Pays Off”, Long Range Planning, 29 (4), pp. 495-502.
Clavijo S. (2013). Indicadores Pymes regional, resultados del primer semestre. Bogotá. Revista Unipimes ACOPI. P. 13.
Corporación Autónoma Regional del Atlántico. (2012) Plan de Manejo Ambiental Para Cultivos de Productos Agrícolas.
Departamento Nacional de Planeación. (2014). Plan Nacional de Desarrollo 2014 – 2018, Todos por un nuevo país, paz, equidad, educación. Bogotá. Presidencia de la Republica.
Díaz C. (1982). Comportamiento y Variedades de Ají. Barcelona. Editorial Labor S.A.
Enciclopedia Agropecuaria. (Ed.1). (1995). Producción Agrícola 2. Bogotá: Terranova. 406-407
Fernández, C. (2000). Las Pyme Agropecuarias, una propuesta de caracterización operativa y de acción institucional. INTA. (p. 2).
Franyutti Ma. Angélica. (Ed.1). (2006). Metodología de la Investigación, un nuevo enfoque. Hidalgo. Editorial Lases Print.
Gobernación del Atlántico Secretaria de Desarrollo. (2006). Informe de Gestión capacitación y asistencia ají cayenne. Barranquilla.
Gómez, R. y Marco, A. (1997). Tesis de Determinación de las Necesidades del Cultivo de Ají Dulce. Sincelejo. Universidad de Sucre.
Ibar L. y Juscafresa B. (1987). Tomates, Pimientos y Berenjenas. Barcelona. 77 p.
Lozano, E. (2012). Comportamientos Socialmente Responsables de las Pymes Agrícolas del Suroriente del Valle del Cauca. Universidad Nacional de Colombia. (p.14).
Marquez G y Yate N. (2014). Encuestas Desarrolladas en Área Rural del Municipio de Galapa. Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Barranquilla.
Morón C. y Galván C. (1996) La Cocina Criolla. Recetas de Córdoba y Regiones de la Costa Caribe. Sincelejo. Editorial Domus Libri.
Redacción Económica y de Negocios. (2014). Todo Pinta Para un 2014 con Mayor Crecimiento del PIB. Bogotá. Diario el tiempo.
Rodríguez, A. (2003). La realidad de la Pyme colombiana. Bogotá. Articulo Universidad Nacional Abierta y a Distancia, 16-19 p.
Raya E. (2005). Modelos de Intervención en Trabajos Social Comunitario. España. Articulo Universidad Rioja, 20-32 p.
Toro D. (2006). El Enfoque Estratégico de la Responsabilidad Social Corporativa. Cataluña. Universidad Politécnica de España.
Van M. (2002). Múltiples Niveles de Sostenibilidad Corporativa. Unión Europea, 3-8 p.
Villegas L. (Ed. 12). (2012). Apuesta de competitividad, sostenibilidad y creación de valor. Bogotá. Periódico de la Policía Nacional de Colombia.