Virtuality: response to the crisis of citizen control mechanism in Colombia
PDF (Español (España))

Keywords

citizenship
social control
democracy
social networks

How to Cite

Fernández de Castro, V. C. (2023). Virtuality: response to the crisis of citizen control mechanism in Colombia. Saberes Jurídicos, 2(2), 15–22. Retrieved from https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/saberesjuridicos/article/view/5492

Abstract

T he traditional mechanisms of social participation in Colombia have shown to be ineffective at the time of developing its social actions. The absence of dynamics that answer to the democratic needs has been manifested in processes that contradict the functionality and the pragmatism the same society needs in public matters. Also, the incongruity of the structure of these mechanisms with regard to the country's social reality is promoted by the lack of stable and effective communication politics capable of agglomerating civil needs and materializing them in actions. Hence, the community does not understand its role in public actions, distorting the real sense of being able to be a part of these methods. This situation has unleashed the absence of transparency in the processes that sustain the exercise of civil alertness to the public management. In fact, it is necessary to understand the existence of new fields, where citizens have the aptitude to approach new forms of interaction, a fact that will allow them to run in the different social actions of its environment (Haro de Rosario et al., 2016). In these stages, the social networks appear like spaces not only of social interrelation but also as mechanisms which allow develop topics of public interest, making it possible to understand them like forums of political persuasion and of declaration of thoughts offline (McGregor, 2017; Miller et al., 2015).
PDF (Español (España))

References

Cabezuelo-Lorenzo, F., Rey-García, P. y Tapia-Frade, A. (2016). Análisis de las herramientas de control ciudadano sobre los representantes públicos: La transparencia informativa municipal en Castilla y León. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 1261-1279.

Congreso de la República. (2019). Ley 1978 de 2019 por la cual se moderniza el Sector de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones -TIC, se distribuyen competencias, se crea un Regulador Único y se dictan otras disposiciones.

Congreso de la República. (2014, 6 de marzo). Ley 1712 por medio de la cual se crea la Ley de Transparencia y del Derecho de Acceso a la Información Pública Nacional y se dictan otras disposiciones.

Constitución Política de Colombia. (1991).

Dahlgren, P. (2012). Mejorar la participación: la democracia y el cambiante entorno de la web. In Internet y el futuro de la democracia (pp. 45-67). Espasa.

European Commission. (2015). Special Eurobarometer. DG Communication.

Haro de Rosario, A. Sáez, A y Caba, M. (2016). Using social media to enhance citizen engagement with local government: Twitter or Facebook? New Media and Society, 1-21.

Jones, J. J., Settle, J. E., Bond, R. M., Fariss, C. J., Marlow, C. y Fowler, J. H. (2013). Inferring tie strength from online directed behavior. PloS one, 8(1), e52168.

López, P. (2021). Agenda melding y teorías de la comunicación: la construcción de la imagen de los actores políticos en las redes sociales. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 21- 34.

McGregor, S. (2017). Personalization, social media, and voting: Effects of candidate self-personalization on vote intention. New Media and Society, 1-22.

Miller, P. Bobkowski, P. Maliniak, D. y Rapoport, R. (2015). Talking Politics on Facebook. Network Centrality and Political Discussion Practices in Social Media. New Media and Society, 68(2), 377-391.

Muñoz, J. y Peña, C. (2022). Transparency of local governments in Colombia: the case of the historical districts. Revista Española de la Transparencia, (14), 207-229.

Orozco, L. (2022). Medios de comunicación y participación ciudadana: control ciudadano democrático en la era digital en Colombia. Saberes Jurídicos, 2(1), 65-70.

Peña, C. (2017). Aportes de la relación medios - veedurías ciudadanas a la democracia participativa en Colombia. RUTA Comunicación, 8, 143-157.

Ramírez, A. (2015). ¿Más participación igual a mejor democracia? Acerca de la crítica a la democracia participativa. Revista de Derecho Político, 1(94), 183-218.

Ramírez, A. (2016). Participación ciudadana e interpretación de la constitución. Análisis de la jurisprudencia de la Corte Constitucional colombiana en materia de democracia participativa. Revista IUS, 10(37), 171-192.

Rodríguez-Navas, M. (2021). Transparency for participation through the communication approach. ISPRS International Journal of Geo-Information, 586.

Simelio-Solà. (2021). Transparent information and access to citizen participation on municipal websites. El Profesional de la Información, 1–30.

Sheldon, W. (2013). Democracy Incorporated: Managed Democracy and the Specter of Inverted Totalitarianism. Princeton University Press.

Zuleta, E. (2006). Educación y Democracia: un campo de combate. Hombre Nuevo.

Downloads

Download data is not yet available.