Abstract
This article describes the reality of the colombian Caribbean from the perspective of human development integral to start to understand that problematic situations are opportunities to enhance the transformations that allow to retrieve the subject social and collective. So the reconstruction of regional identity from the contributions of educational communities that build-oriented curriculum to become full, proactive, people with leadership and management capacity for sustainable development in a changing world. The article proposes some strategies to address alternatives to a society in which the quality of life and human dignity are the sense of the daily work in the context of the Caribbean colombianidad and globalism in practice.References
CAR. (2005) Agenda para el desarrollo sostenible del Caribe Colombiano.
DOCUMENTO DE LOS SABIOS (1994). Colombia al filo de la oportunidad. Misión, ciencia, educación y desarrollo.
LÓPEZ JIMÉNEZ, N. (1999). Retos para la construcción curricular. Colección mesa redonda. Bogotá.
MAGENDZO, A (2003). Transversalidad y currículo. Editorial Magisterio. Bogotá.
MORENO, H. (2003). Modelos educativos, pedagógicos y didácticos. Volumen I. Compilación. Editora Géminis Ltda. Bogotá.
RODRÍGUEZ, Y MARMOL, M. (2008). Liderazgo formativo y desarrollo sostenible de la calidad de la educación. Tesis de grado. Maestría en educación SUE-CARIBE. Santa Marta.
SALINAS IBÁÑEZ, J. (s.f.) Enseñanza flexible, aprendizaje abierto. Las redes como herramienta para la formación.
VILLARINI JUSINO, Á (2000). El currículo orientado al desarrollo humano integral y al aprendizaje autentico. Organización para el fomento del desarrollo del pensamiento. Puerto Rico. www.ecoportal.net: El directorio ecológico natural.