The power of formal authority in school organizations
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Micropolitics
domination
authority
influence

How to Cite

Rojas-Oviedo, I. O. T. (2017). The power of formal authority in school organizations. Praxis, 13(2), 159–169. https://doi.org/10.21676/23897856.2377

Abstract

This article shows the results of the research carried out on “Micropolitics and Labor Social Climate in educational institutions”, which seeks the types of power, the formal authority and the influence they have on state educational institutions in Colombia. For this, one of its aims was to inquire about the most common types of power in the management of educational resources management in the city of Ibagué (Colombia). This mixed-approach study used inquiry strategies such as the application of a standard scale. He referred to teachers and directors of four educational institutions, as well as structured interviews and discussion groups with these social actors. The information obtained was processed through the Software SPSS 17.0 and SAS (Statistical Analysis System), for the quantitative data and Atlas ti software, for the qualitative data. To conclude, there are struggles for power in school organizations; the power of influence based on leadership is privileged; however, the formal authority of the rectors is accepted and the power of knowledge that implies the suitability of the directors is considered as positive. Strategies of control, domination, surveillance and disciplinary power are carried out.
https://doi.org/10.21676/23897856.2377
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Ariza, J. A. (1998). El uso del poder en las organizaciones y sus efectos sobre el compromiso: una revisión crítica de las evidencias empíricas. Investigaciones Europeas de dirección, 4(2), 57-76.

Ávila-Aponte, R. (2008). La configuración del campo de la rectoría escolar oficial en Colombia en el contexto de políticas educativas recientes (Tesis doctoral). Universidad de Manizales, Manizales, Colombia.

Ball, S. (1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Madrid: Ediciones Paidós Ibérica S.A.

Ball, S. (1994). Foucault y la educación. Disciplinas y saber. Madrid: Editorial Morata.

Bardisa, T. (1997). Teoría y práctica de la micropolítica en las organizaciones escolares. Revista Iberoamericana de Educación, (15), 25-35.

Blase, J. (2002). Las micropolíticas del cambio educativo. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 6(5), 1-15. Recuperado de https://www.ugr.es/~recfpro/rev61ART2.pdf

Foucault, M. (1988). El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología, 50(3), 3-20. Recuperado de http://terceridad.net/wordpress/wp-content/uploads/2011/10/Foucault-M.-El-sujeto-y-el-poder.pdf

Foucault, M. (2003). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI Editores. Recuperado de http://www.slideshare.net/PsychoPolis/foucault-michel-vigilar-y-castigar

González, M. T. (1998). La micropolítica de las organizaciones escolares. Revista de Educación, (316), 215-239.

González, M. T., Nieto, J. M. y Portela, A. (2003). Organización y Gestión de Centros Escolares: dimensiones y procesos. Madrid: Pearson Educación.

Hernández, S. R., Fernández, C. C. y Baptista, L. P. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Izquierdo-Avella, L. (2014). La institución Educativa: escenario de las relaciones de poder-saber, subjetividad y resistencia. (Tesis de Maestría). Universidad del Tolima, Ibagué, Colombia.

Miñana, C. (1999). En un vaivén sin hamaca. La cotidianidad del directivo docente. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia- Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Peniche, R. S., Delgado, M. L. y Cáceres, P. (2012). El poder en las organizaciones escolares. Todos lo buscan, pocos lo consiguen. Educación y ciencia, 2(5), 33-46.

Resolución 09317 (2016). Por la cual se adopta e incorpora el Manual de Funciones Requisitos y Competencias para los cargos directivos docentes y docentes del sistema especial de carrera docente y se dictan otras disposiciones. Bogotá, Colombia. 2016, 6 de mayo. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-357013.html

Rojas-Oviedo, I. O. T. (noviembre de 2016). La Micropolítica escolar y el poder. En Educación Superior y Desarrollo Sustentable. Ponencia llevada a cabo en el XIV Congreso Internacional de Análisis Organizacional, Guanajuato, México.

Santos, M. A. (2000). La luz del prisma. Para comprender las organizaciones educativas. Málaga: Ediciones Aljibe.

Downloads

Download data is not yet available.