Troublesome scenarios within educational institutions from the perspective of emotional competences development of in-training teachers
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Emotional competences
educational quality
educational organizations
education management

How to Cite

Chica-Palma, O. C., & Sánchez-Buitrago, J. O. (2015). Troublesome scenarios within educational institutions from the perspective of emotional competences development of in-training teachers. Praxis, 11(1), 116–131. https://doi.org/10.21676/23897856.1559

Abstract

As part of the research entitled “Educational Intitutions conceived as scenarios for the development of emotional competences: a comprehensive reading based on the training of teachers in Escuelas Normales Superiores from Colombia,” four comprehensive scenarios were configured which unveil compromising issues of the educational organizations, in relation to emotional training. Four key troublesome scenarios are supported in the present paper, namely, the first one, the new structure and familiar condition that does not provide the necessary emotional models for a qualified integral training; the second one, the emergency boosted from a new human condition that is requiring new answers regarding to the teacher-training organizations; the third one, the new realities and challenges imposed by both society and mass media over the emotional training, and the fourth one, the difficulties and challenges within teaching training, particularly connected with emotions. All the above, is aimed to support the systematic incorporation of the emotional competences development within the formative proposals of teachers; intended to contribute to an educational quality improvement and especially enhance the conditions and possibilities of the teaching profession execution. 
https://doi.org/10.21676/23897856.1559
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Bisquerra, R. (2011). Educación emocional y bienestar. Barcelona España: Wolters Kluwer.

Castro, B. (2012). la organización Educativa: Una aproximación desde la complejidad. Estudios Pedagógicos Universidad Austral de Chile, 78-93.

Cornejo J.W., Sanchez Y., Carrizosa J.,Grisales H., Castillo Parra H., Holguin J. (2005). Prevalencia del transtorno deficitario de la atención e hiperactividad en niños y adolescentes Colombianos. Revista de Neurología. 40 (12) 716-721 Medellin Colombia.

De Zubiria, M. (2007). La afectividad humana. Sus origenes, sus instrumentos y operaciones. Cómo medirla con escalas y afectográmas. Bogotá (Colombia): fundación Internacional de Pedagogía Conceptual.

Dilthey, W. (1978). Obras. México: Fondo de cultura Económica.

Escobar, Q. M. (2005). Las seis revoluciones de la Familia. Santiago de Chile. Editorial Valdivia.

Extremera, N., & Fernandez-Berrocal, P. (2005). la importancia de desarrollar la Inteligencia Emocional en el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 1-10

Fernandez, M. d., Palomero Pescador, J. e., & Teruel melero, M. d. (2009). El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de maestros. REIFOP Revista Interuniversitaria de Formacion del profesorado 12 (1)(12 (1)), 33-50.

Glasser, B., & Strauss, A. (1990). El descubrimiento de la teoria Fundamentada. Barcelona: Imperio.

Goleman, D. (2005). La inteligencia emocional. Mexico D.F.: Zeta.

Messina, G. (Enero-Abril de 1999). Investigación en formación docente: un estado del arte en los noventa. Revista Iberoamericana de Formación Docente, 90-99.

Morin, E. (1998). El método. La vida de la vida. Madrid, España. Editorial Cátedra.

Murcia, N., & Jaramillo, L. G. (2008). Investigación cualitativa. "La complementariedad". Armenia Quindio: Kinessis. Colección Investigación.

Palacio J., Botero C., Muñoz F., Vasquez R., Carrozosa M., Hallazgos de una encuesta sobre la experiencia del manejo clínico del TDAH. Revista Colombiana de Psiquiatria (2009) V38 supl. 1 Octubre. Bogota Colombia.

Palomero, P. & Fernandez-Berrocal, P. (2009). Desarrollo de la competencia social y emocional del profesorado: una aproximación desde la psicología humanista REIFOP. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado(12), 145-153.

Sanchez Buitrago, J. (2009). Una perspectiva emergente para concebir la organizacion educativa como fundamento para transformar su desarrollo. En J. Elias Caro, & J. E. Caro (Ed.), Cultura y Sociedad (págs. 191 - 212). Santa Marta D.T.C.H. , Colombia: Editorial Universidad del Magdalena.

Sanchez Buitrago, J. (2010). Hacia un paradigma emergente de la planeacion. Resignificación desde las Instituciones universitarias. Santa Marta D.T.C.H.: Editorial Universidad del Magdalena.

Schleiermacher, F. (1805). El Esbozo. (V. G. 2000, Trad.) Madrid, España: Editorial Gredos: Madrid, 1997.

Stake, R. (2007). Investigación y estudio de casos (Cuarta ed.). Madrid, España: Ediciones morata.

Downloads

Download data is not yet available.