Articulation of the basic education with higher education: administrative resource to the education for people in Ibagué
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Articulation
secondary education
higher education

How to Cite

Rubio-Rodríguez, G. A., Mejía-Herrera, E., & Huertas-Valencia, M. E. (2015). Articulation of the basic education with higher education: administrative resource to the education for people in Ibagué. Praxis, 11(1), 76–88. https://doi.org/10.21676/23897856.1556

Abstract

This study aims to determine the articulation process that takes place between secondary education and higher education in the city of Ibague; to do this, initially the incidence of coverage is education to the process of joint education in Colombia, how theoretical support to the subject under study. Next, the methodology used in the research process based on the population on which the study (57 public schools in the municipality of Ibague) appears concentrated. In this sample size surveys, interviews and document analysis were administered, the results led to the conclusion that there is an interest from the Municipal Department of Education, schools and technical and/or technological institutions and universities themselves to articulate. However, there is no clear guidance encause public policies to establish what competencies they should develop students are, and thus align the knowledge to empower attitudes to develop the activities required by the productive sector of the country.
https://doi.org/10.21676/23897856.1556
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Burbules, N. & Torres, C. (2001). Globalización y educación. Ministerio de Educación Cultura y

Deporte de España. Revista de educación, No. extraordinario.

Camargo, E., Garzón, E. Y., & Urrego, L. S. (2012). Articulación de la educación media y superior

para Bogotá. Visión electrónica, 6(2), 160-171.

Díaz, A. (Marzo, 2012). Sobre tres aspectos en el porvenir de nuestra educación superior.

Contribución de la Universidad del Rosario al debate sobre Educación Superior en Colombia. Ponencias presentadas por los miembros de la Comunidad Rosarista dentro del Ciclo de Foros sobre Educación Superior, Bogotá, Colombia.

Diaz, C. (2012). La política de articulación entre la educación media y la superior. El caso de los

programas de la Secretaría de Educación de Bogotá. Investigación & Desarrollo, 20(2).

Guerrero-Mosquera, A.; Martínez-Benavides, J. A. & Guazmayán-Ruiz, C. A. (2012). Articulación

entre la educación media y superior: Universidad de Nariño. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 4 (9), 741-753.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. México:

Mc Graw Hill.

Ley 55. Por medio de la cual se dictan normas tendientes al ordenamiento de las finanzas del

Estado y se dictan otras disposiciones (1985).

Ley 115. Por la cual se expide la ley general de educación (1994).

Ley 119. Por la cual se reestructura el Servicio Nacional de Aprendizaje, SENA, se deroga el

Decreto 2149 de 1992 y se dictan otras disposiciones (1994).

Ley 749. Por la cual se organiza el servicio público de la educación superior en las

modalidades de formación técnica profesional y tecnológica (2002).

Ministerio de Educación Nacional. (2008). Articulación de la educación con el mundo productivo.

Competencias Laborales Generales. Recuperado el 17 de abril de 2015, de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-106706_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2009). Orientaciones para la articulación de la educación media. Bogotá, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional (2010). Lineamientos para la articulación de la educación media. Bogotá, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional & Servicio Nacional de Aprendizaje SENA. (2012).

Articulación de la educación media con la educación superior, la formación profesional integral y la educación para el trabajo y el desarrollo humano. Bogotá, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional (2012). Caracterización de procesos de articulación.

Bogotá, Colombia.

Misas, G. (2004). La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia (p.298).

Proyecto principal de educación para América Latina y el Caribe. PROMEDLAC VI &

MINEDLAC VII (1996). Recomendación de Kingston: Educación, Democracia, Paz y Desarrollo. Recuperado el 18 de abril de 2015, de: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001047/104761s.pdf

Schwartzman, S. (2001). El futuro de la educación en América Latina y el Caribe. Oficina Regional de

Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe, UNESCO-Santiago.

Uzuriaga, V., Posso, A. & Martinez, A. (2013). Algunas estrategias para mejorar la articulación de la educación media con la superior. Scientia et Technica, 18(4), 732-736.

Vasco, C. (2006). Siete retos de la educación Colombiana para el período de 2006 a 2019.

Medellín (Antioquia), Colombia, presentada como conferencia por la Universidad EAFIT de Medellín.

Vela, J. (2000). Educación superior: Inversión para el Futuro. Revista Cubana de Educación Superior,

(1), 3-16.

Weiss, E. (2012). La educación media superior en México ante el reto de su universalización. Archivos de Ciencias de la Educación, 6(6), 1-22.

Downloads

Download data is not yet available.