Project MODEPEN: Holistic Educational Model for the Empowerment of the Configuracional thought of the children and girls aged 0 to 10 by the possibilities offered by the learning process based on mathematical problems
PDF (Español (España))

Keywords

Learning
appropriation of content
teaching problémica
creativity
thinking
mental processes
reasoning
teaching
configurational thought
neuropedagogy skills.

How to Cite

Salcedo Barragán, M. (2011). Project MODEPEN: Holistic Educational Model for the Empowerment of the Configuracional thought of the children and girls aged 0 to 10 by the possibilities offered by the learning process based on mathematical problems. Praxis, 7(1), 76–93. https://doi.org/10.21676/23897856.14

Abstract

In the educational work it is necessary the pedagogical practice is based on high levels of theoretical appropriation that allows the continuous improvement in terms of methods, procedures, and logically results that influence the learning of the child. Ownership of the content through problémica education favours creativity and logical thinking. The mental processes to reasoning, in order to obtain information and make decisions, compared with the purpose of mathematics in the curriculum guidelines are important, it considers that the knowledge of the area (their concepts and structures) are a powerful tool for the development of thinking skills. Seen in this way, mathematical knowledge and teaching problémica become allies with common goals of teaching and learning.
https://doi.org/10.21676/23897856.14
PDF (Español (España))

References

Barreras, M. (2008). Modelos epistémicos en investigación y educación. Caracas: Editorial Quirón.

Fuentes, H. y Álvarez, I. (1998): Dinámica del proceso docente educativo de la educación superior. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba: CEES “Manuel F. Gran”.

Galperin, P. Ya. (1986). Sobre el método de formación por etapas de las acciones intelectuales. En: Antología de la Psicología Pedagógica y de la Edades. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

García, J. L. (2002). Creatividad: La ingeniería del pensamiento. Bogotá: Editorial Trillas.

González, D. (1984). Problemas filosóficos de la Psicología. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

González, F. (1997). Epistemología cualitativa y subjetividad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

González, S. (2008). Pensamiento complejo. En torno a Edgar Morin, América Látina y los procesos educativos. Editorial Magisterio.

Kedrov, M. B. y Spirkin, A. (s/f). La Ciencia. Editorial Reflexión.

Leontiev, A. M. (1959). Los problemas del desarrollo del psiquismo. Moscú: Editorial Academia de Ciencias Pedagógicas.

Llinás, R. (2003). El cerebro y el mito del yo. El papel de las neuronas en el pensamiento y el comportamiento humanos. Bogotá: Editorial Norma.

Majmutov, M. I. (1977). Teoría y práctica de la enseñanza problémica. Editorial de la Universidad de Kazán.

Majmutov, M. I. (1983). La enseñanza problémica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Mardones, J. M. y Ursúa, N. (1987). Filosofía de las ciencias humanas y sociales. México: Ediciones Fontamara.

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Editorial Magisterio.

Ortiz, A. (2009). Aprendizaje y Comportamiento basados en el funcionamiento del cerebro humano. Colombia: Ediciones Litoral.

Ortiz, A. (2009). Cerebro, currículo y mente humana. Colombia: Ediciones Litoral.

Ortiz, A. (2009). Desarrollo del pensamiento y las competencias básicas cognitivas y comunicativas. Colombia: Ediciones Litoral.

Ortiz, A. (2009). Didáctica problematizadora y aprendizaje basado en problemas. Colombia: Ediciones Litoral.

Ortiz, A. (2009). Manual para elaborar el modelo pedagógico de la institución educativa. ¿Cuáles son las teorías del aprendizaje y los modelos pedagógicos que han proliferado en la historia de la educación? Colombia: Editorial Antillas.

Ortiz, A. (2011). Hacia una nueva clasificación de los modelos pedagógicos. El pensamiento configuracional como paradigma científico y educativo del siglo XXI. Artículo inédito presentado y aprobado para publicación en la Revista Praxis 2011. Colombia: Universidad del Magdalena.

Sarmiento, M. I. (1999). Cómo aprender a enseñar y cómo enseñar a aprender. Psicología educativa y del aprendizaje. Colombia: Universidad Santo Tomás.

Silvestre, M. (1999): Aprendizaje, Educación y Desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vigotsky, L. S. (1981). Pensamiento y Lenguaje: Teorías del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. La Habana: Edición revolucionaria.

Downloads

Download data is not yet available.